Tech

Eksperter dumper mellemstore virksomheders brug af dataanalyse

Mere end tre af fire danske virksomheder med mellem 100 og 500 ansatte har endnu ikke klare, strategiske mål for, hvordan de benytter dataanalyse. De går glip af afgørende konkurrencefordele, advarer it-eksperter.

Benytter virksomheden sine analyser af data på en strategisk måde, kan den opnå store konkurrencefordele, vurderer eksperter. Modelfoto: PR

Mens flertallet af de mellemstore virksomheder herhjemme står på spring til at investere store beløb i projekter til dataanalyse, mangler de tilsyneladende et overblik over, hvordan de vil benytte den nye viden.

Ifølge en kortlægning foretaget af Dataforbusiness.org af 1.000 danske virksomheder med mellem 100 og 500 ansatte har blot 22 pct. af virksomhederne klare strategiske mål for, hvordan de anvender data. Desuden måler kun ca. hver 10. (11 pct.) af de overvejende private virksomheder systematisk på, om deres investeringer i dataløsninger gavner forretningen...

Læs også