Elon Musk: Teslas ladenetværk vil blive åbnet for andre elbiler
Det skal ikke kun være Teslas egne biler, der kan lade i Teslas netværk af ’superchargers’. Nu vil Tesla begynde at åbne op for alle, tweeter Elon Musk.
Der kan være mange fordele ved at køre i en Tesla, men en af dem er det netværk af hurtige ladere, som Tesla gennem årene har bygget op i det meste af verden.
Andre elbiler kan nemlig i dag ikke bruge Tesla-ladere – men det vil Elon Musk nu lave om på.
På Twitter skriver han i et svar til en Tesla-ejer, at Teslas Supercharger-netværk vil blive låst op for andre elbiler ’senere i år’. Og i et senere svar på et spørgsmål uddyber han, at det med tiden vil gælde i ’alle lande’ – altså også Danmark.
Derudover lagde han ikke flere detaljer frem, så i praksis kan det betyde alt fra små skridt med forsøgsstationer i år og lange udsigter for ændringer på dansk jord, til en hurtig global udrulning af den nye politik.
Tidligere har der i mediet Electrek været meldinger om forhandlinger mellem Tesla og myndighederne i Norge og Tyskland om muligheden for at åbne Teslas ladenetværk. Her lød rygterne, at der i Norge ville blive åbnet for andre elbiler i september 2022.
Tweetet, som Elon Musk svarede på, var faktisk en ros til Tesla for at have bygget sine egne ladestationer og en afvisning af den kritik, som Tesla nu møder for netop at have egne, dedikerede ladere. I USA bruger Tesla også sit helt eget ladekabel, som ikke er kompatibelt med andre elbiler.
Elon Musk svarede, at det ved skabelsen af ladestationerne gav mening at bruge Teslas eget ladekabel-design, fordi der ikke fandtes en standard dengang. Der var i øvrigt heller ikke andre elbiler på gaden designet til lange ture.
I dag er der efterhånden en del forskellige elbiler og mange operatører af ladestationer, som kan bruge en af de standarder, som er kommet for ladekabler. Tesla bruger i øvrigt også et standard-kabel på ladestationerne i Europa.
I Danmark driver Tesla i dag 12 ladestationer, og ti mere er på vej, ifølge Teslas eget kort. Globalt har Tesla 2.700 ladestationer med over 25.000 ladepladser.
Da Tesla for ni år siden begyndte at sælge Model S, der var selskabets første mainstream-bil, var strøm fra Teslas ladere med i prisen. Med lanceringen af den billigere Model 3 i 2019 blev strømmen fra ladestationerne noget, man skulle betale efter forbrug.