Tech

Jeff Bezos’ drømme om en månelanding bliver punkteret af USA’s rigsrevision

Han vil gerne sende amerikanske astronauter til månen igen. Men Elon Musk har vundet kampen, efter Jeff Bezos nu har fået endegyldigt ’nej’ til forsøget på at blive leverandør af raketter til Nasas månelandingsprojekt.

Jeff Bezos flyver afsted med tre andre i den første bemandede flyvning med Blue Origins raket, den 20. juli. Foto: Blue Origin

Det er sjældent, at en leverandør uopfordret tilbyder 13 mia. kr. i rabat på en kontrakt til den offentlige sektor.

Rabatten var Jeff Bezos’ seneste forsøg på at få en stor Nasa-kontrakt, men lige lidt hjalp det for verdens rigeste mand. Han har nu fået endegyldigt afvist sit forsøg på at komme med i konkurrencen om at levere raketter til det næste store projekt hos Nasa: At sætte amerikanske astronauter på månen igen. Det skriver CNN.

Nasa stod tidligere selv for raketter og rumkapsler, men har ændret strategi til nu at lade private leverandører stå for hardwaren. Således blev også forskellige dele af det store Artemis-projekt sendt i udbud med et ønske om en ny månelander.

I april 2020 gik en foreløbig kontrakt til tre potentielle leverandører, herunder Jeff Bezos' Blue Origin – i partnerskab med en række øvrige leverandører – og ærkerivalen SpaceX med Elon Musk i spidsen. Tilsammen blev der uddelt knap én milliard dollars til de indledende øvelser, og Blue Origin fik det meste af puljen, nemlig 579 mio. dollars

Men et år senere vendte lykken for Jeff Bezos, for Nasa valgte kun at køre videre med SpaceX og dermed sende Blue Origin ud i kulden. Det fik Jeff Bezos til at indsende en formel klage over forløbet til USA’s svar på rigsrevisionen, Government Accountability Office (GAO). Og den klage er nu blevet afvist.

Undervejs forsøgte Jeff Bezos sig som nævnt med en voldsom rabat, for Nasa havde meldt ud, at det blev for dyrt for de amerikanske skatteborgere at betale to forskellige selskaber for at udvikle fremtidens månelander. Med de to milliarder dollars i et tilskud fra Jeff Bezos’ egen lomme forsøgte han at underminere det argument, men altså uden held.

Derudover slog han på, at der ikke er meget vundet ved den nye strategi hos Nasa, hvis der reelt ikke er nogen konkurrence, når man blot vælger én leverandør.

Jeff Bezos blev kendt for sin succes som stifter og topchef for Amazon, men trådte tilbage fra den daglige drift i starten af juli. I stedet har han nu kastet sin energi i det, som før var et sideprojekt, nemlig raketfirmaet Blue Origin.

Hvert år sender Jeff Bezos mindst én milliard dollars til Blue Origins bankkonto i forsøget på at få udviklet velfungerende raketter og få firmaet gjort levedygtigt.

Blue Origin blev grundlagt i 2000 af Jeff Bezos, og siden da har han skudt cirka 60 mia. kr. ind i selskabet. Men resultaterne har været begrænsede med første bemandede flyvning til kanten af rummet den 20. juli i år. Det var med Jeff Bezos som en af de fire passagerer, som blev fløjet godt 100 kilometer op på en 10 minutter lang tur.

Imens har Elon Musks raketfirma SpaceX opnået helt andre resultater. SpaceX flyver nu rutinemæssigt både gods og astronauter til den internationale rumstation, som er i omløb 400 kilometer fra jorden. Og SpaceX har altså også fået den store kontrakt med Nasa om fremtidens månelander.

Afvisningen af Blue Origins klage over udbudsprocessen møder selvsagt skuffelse hos Blue Origin. En talsperson fra firmaet udtaler, at GAO i løbet af 100 dage ikke har haft tid nok til at komme i dybden med kontrakten og processen. Derfor bør den amerikanske rigsrevision tage sagen op igen, lyder meldingen.

Læs også