Tech

Ny bog afslører Kjeld Kirk Kristiansens svære balancegang

Bogen "Et liv med Lego" stiller skarpt på Kjeld Kirk Kristiansens måde at tackle arven før, under og efter sin tid som topchef. Han er en tilbageholdt person, lyder karakteristikken fra flere sider.

Kjeld Kirk Kristiansen overlod i første omgang direktørposten til Jørgen Vig Knudstorp (th.) og er nu godt i gang med at overlade ejerkontrollen til Thomas Kirk Kristiansen (tv.). Foto: Lego Foto: © 2016 The LEGO Group. Forfatteren Jens Andersen havde held til at overbevise familien Kirk Kristiansen om at medvirke i en bog med slægten og legen som omdrejningspunkt. Foto: Jacob Erbahn

Når bogen ”Et liv med Lego” udkommer i næste uge, er en af de største nyheder, at familien Kirk Kristiansen selv medvirker på de 456 sider.

Det er første gang nogensinde, hvilket også afspejler sig ved, at bogens absolutte hovedperson, Kjeld Kirk Kristiansen, kun har ønsket at stille op til få interviews forud for udgivelsen.

»Kjeld Kirk Kristiansen er slet ikke så udadvendt som sin far. Selv om han er åben og gavmild, er han også forsigtig og genert,« forklarer forfatteren Jens Andersen om arbejdet med bogen, der udover at være en erhvervshistorie også er en slægtskrønike og et biografisk værk.

Gennem halvandet år har han haft stribevis af samtaler med hovedpersonen og fået adgang til Legos omfattende arkiv i Billund i sine bestræbelser på at trække en linje gennem fire generationer fra etableringen i 1932 og frem til i dag.

Ud over at omfavne legetøjskoncernens op- og nedture har Jens Andersen især fokuseret på symbiosen mellem Lego og lokalområdet samt Kjeld Kirk Kristiansens måde at tackle arven før, under og efter sin tid som topchef fra 1979-2004.

»Jeg bilder mig selvfølgelig ikke ind, at Kjeld har fortalt mig alt, men han er i hvert fald ikke veget tilbage for at fortælle detaljeret om udfordringerne,« forklarer Jens Andersen.

Han betragter 1969 som et skelsættende år, fordi Kjeld Kirk Kristiansen var tæt på at omkomme i en trafikulykke, der kostede hans lillesøster og hendes ven livet.

Tragedien efterlod en skyldfølelse og afmagt hos faderen Godtfred Kirk Kristiansen, der gjorde Kjeld Kirk Kristiansen mere afklaret i forhold til sin forpligtelse til at videreføre familievirksomheden.

Den videreførelse havde han succes med i 1980’erne, men undervejs gik det mere og mere op for direktøren, at han var bedre til at tage sig af de store linjer end den daglige drift, fordi han på en helt anden måde kerede sig om brandets værdi, vision med klodsen og overordnede fortælling.

»Corporate storytelling var en langhåret tanke dengang, men er jo en helt naturlig del af internationale virksomheder i dag,« pointerer forfatteren.

Kjeld Kirk Kristiansens kvaler blev ikke mindre i midten af 1990’erne, da topchefen blev diagnosticeret med en kronisk tarmlidelse og slap sit faste greb om forretningen, imens videospillene og internettet trængte ind i alle børneværelser.

Det skabte panik i Billund, hvor Kjeld Kirk Kristiansen kastede sig ud i en stribe forretningsprojekter på bekostning af kerneproduktet og til sidst stod i spidsen for en koncern på kanten af en konkurs.

Først i 2004 - 10 år efter sin diagnosticering - overlod han hjørnekontoret til vicedirektøren Jørgen Vig Knudstorp, som gennemførte en enestående turnaround med uafbrudt vækst til følge. Derfor tilfaldt det meste af æren Knudstorp, selv om Kristiansen fortsat slog de store streger og kerede sig om visionen læring gennem leg via formandsposten hos Lego Fonden.

Betydningen af at holde fast i fortællingen om legoklodsen i en tid præget af teknologiske tigerspring er for alvor blevet tydelig for omverdenen de seneste år med etableringen af Lego Brand Group.

Samtidig har gruppen dannet ramme om et glidende generationsskifte i skikkelse af Thomas Kirk Kristiansen, der i 2023 overtager den sidste magtbastion fra sin far, pengetanken Kirkbi, efter at have afløst ham i bestyrelsen og fonden ved siden af arbejdet i brandgruppen.

Det er - gætter Jens Andersen på - en af årsagerne til, at familien Kirk Kristiansen nu for første gang optræder direkte i en bog.

»Jeg har ikke haft en fornemmelse af, at der skulle være modstridende interesser på det punkt. Tværtimod tror jeg, at virksomheden gerne vil have Kjeld Kirk Kristiansen til at fortælle den store historie,« siger forfatteren bag ”Et liv med Lego”.

At familien ikke har medvirket med friske citater i bogform før nu, beror i virkeligheden på en tilfældighed, fortæller chefredaktør Niels Lunde fra dagbladet Børsen. I 2012 interviewede han således Kjeld Kirk Kristiansen mange gange i arbejdet med bogen ”Miraklet i Lego”, men benyttede sig efter eget valg kun af informationerne i baggrundsform.

Niels Lunde er dog enig i Jens Andersens karakteristik af hovedpersonen.

»Kjeld Kirk Kristiansen er en tilbageholdende person, som ikke giver mange interviews og ikke fortæller særligt meget om sig selv og slet ikke om sin familie. Han er en sårbar og søgende person, der altid har følt sig eksponeret,« siger Niels Lunde.

Et liv med Lego
  • Bogen ”Et liv med Lego” udkommer på Politikens Forlag den 16. september og fylder 459 sider.
  • Den er skrevet af Jens Andersen, som har en ph.d. i nordisk litteratur.
  • Han står bag en stribe prisbelønnede bøger om store personligheder som H.C. Andersen, Astrid Lindgren, Tove Ditlevsen, dronning Margrethe kronprins Frederik og Kim Larsen.

Han peger i den sammenhæng på, at der er enormt mange følelser forbundet med at repræsentere en familievirksomhed - særligt når det har resulteret i store nederlag undervejs og en afstået direktørpost.

Derudover er Kjeld Kirk Kristiansen ganske enkelt varsom med at afsløre for meget om arbejdet på de store linjer endsige at blande sig udadtil i den daglige ledelse anført af Niels Bjørn Christiansen, forlyder det.

»Det er noget underligt noget, at vi stort set ikke ved, hvad der foregår i Lego Brand Group. Og det er naturligvis en selvstændig problematik,« konstaterer Niels Lunde.

Erhvervsforsker og vicedekan Martin Jes Iversen fra CBS betragter det som en vanskelig balancegang, fordi familiens udtalelser i en gennemarbejdet bog selvsagt vil blive nærstuderet i en situation, hvor der angiveligt har fundet et magtopgør sted mellem driftsdirektionen og brandgruppen.

»Hvem er det, der udtaler sig i sådan en bog? Er det arvingerne, værdikrigerne eller lederne? Det kalder på en afklaring af governance,« siger Martin Jes Iversen.

For ham at se vil interessen for familien Kirk Kristiansen ikke blive mindre fremover, fordi der generelt set bliver færre kulturbærende søjler i det globale erhvervsliv.

»Det vil generelt set få familierne til at træde mere frem, fordi de så kan være med til at påvirke værdierne. Det vil også sket med Lego. For det er jo virkelig en virksomhed med et tungt brand.«

Læs også