Tech

Amerikanske forskere har udviklet et nyt superbatteri

Når elbiler bryder ud i brand er det en farlig affære. Med udviklingen af et nyt superbatteri har en gruppe forskere måske fundet en løsning på problemet.

Det kræver helt særligt udstyr, når brandfolk skal bekæmpe ildebrand i elbiler. Her i Orange County, Californien. Foto: AP/Orange County Sheriff's Department

Elbiler, der pludselig bryder ud i brand, er et problem, som det seneste år i særdeleshed har bekymret det danske beredskab, fordi brandene er utroligt svære at slukke sammenlignet med andre ildebrande.

Indtil nu har det heldigvis været en sjældenhed i Danmark, men med ambitioner om at få op til 1 mio. elbiler på de danske veje inden 2030 er der risiko for, at det bliver en hændelse, man kommer til at se oftere.

Det satte en gruppe amerikanske forskere sig for at gøre op med - og nu har man altså netop udviklet et nyt såkaldt superbatteri, der bl.a. skal sikre, at elbiler ikke går i brand.

Sådan skriver DR.

Det nye batteri skal - udover at sikre mod ulykker - også have en større kapacitet end hidtil set. Noget, som Poul Norby, professor i energi på Danmarks Tekniske Universitet, er meget overrasket over kan lade sig gøre.

»De har ændret på to ret grundlæggende dele af den batteriteknologi, vi bruger i dag. Umiddelbart ser de ud til at være lykkedes med noget, som næsten burde være umuligt. Jeg er både overrasket og imponeret, og det kan sagtens være udgangspunktet for et sikrere og mere effektivt batteri,« siger han til DR.

Ifølge ham består batterier i dag af flydende elektrolytter, som har høj risiko for overophedning - især ved de lithium-batterier, som sidder i elbiler. Det nye batteri, som forskergruppen fra har udviklet, har faste elektrolytter, hvilket mindsker risikoen for brand markant.

Det største problemet ved både el- og hybridbiler lige nu er ikke, at de oftere bryder i brand, men at branden er sværere at slukke.

»Hvis batteriet i en elbil bryder i brand, kan det være utrolig svært at slukke, og det er enormt ressourcekrævende. Samtidig stiller det særlige krav til sikkerheden for brandfolkene, fordi batteriet indeholder forskellige kemiske stoffer. Derfor kan brandfolk ikke være tæt på sådan en brand i ret mange minutter, da forsøg fra udlandet indikerer, at stofferne kan trænge gennem branddragterne,« fortalte Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst, tidligere på året til Finans.

Og selvom de nye superbatterier kan være med til at forhindre dette, så er der alligevel langt fra tanke til handling. De nye batterier er nemlig endnu ikke testet på markedet, men udelukkende i et laboratorie.

»Det nye batteri er dog testet under et specielt tryk, og det kan godt betyde, at der går lidt tid, før de kommer til at sidde i elbilerne,« siger Poul Norby afslutningsvist til DR.

Læs også