Serier

Amazon fisker efter markedsandele og opruster med hurtig levering i Sverige

Efter en rolig start, trækker Amazon nu sit es i ærmet hos vores naboland mod nord.

Amazon-effekten
Amazon har været at finde i Sverige i et år nu, og er måske også på vej til Danmark. Foto: Bloomberg/Victor J. Blue

Det var lettere halvhjertet, da Amazon for ét år siden gjorde sit allerførste indtog i Norden med sin populære e-handelsplatform i Sverige. Udvalget var godt nok stort, men beskrivelserne af varerne var præsenteret med en simpel automatisk oversættelse til svensk.

Nu forsøger tech-giganten for alvor at stikke kniven ind i konkurrenterne, og skruer op for tilstedeværelsen på det svenske marked. Amazon lancerer nemlig både lynhurtig levering og kundefordelsklubben Prime - to es i ærmet, der ikke har været brugt før nu.

Det skriver det svenske medie, Dagens Industri.

Ifølget mediet, der har talt med rådgivningsfirmaet Boston Consulting Group, ventes dette træk at have effekt med det samme, og kan potentielt skabe omsætning i milliardklassen på få år.

Boston Consulting Group oplyser til Dagens Industri, at Amazon kan tage 5-10 pct. af markedet på tværs af hele Norden i løbet af fem år. Det samlede e-handelsmarked i netop Norden bliver estimeret til 172 mia. danske kroner.

På trods af den mere afventende start i Sverige, har Amazon alligevel 13 mio. månedlige besøgende på den svenske platform, ifølge Dagens Industri.

»Før Prime føltes Amazons tilbud i Sverige noget svagt, men når Prime kommer på plads, så kommer trafikken til Amazons platform til at stige. Allerede nu øges downloads af Amazon-appen, og det er ingen tilfældighed, at tjenesten lanceres lige før Black week og jul, siger David Sandberg, som er e-handelsekspert i Boston Consulting Group, til Dagens Industri.

Næste skridt i Amazons nordiske fremfærd er i følge flere eksperter at gå ind på det danske marked, og lancere e-handelsplatformen herhjemme. Hvornår det sker, kan vi kun gisne om. I juli bragte Børsen en historie om, at Amazon med al sandsynlighed ville lancere sin tjeneste i Danmark i oktober. Det er som bekendt endnu ikke sket.

Amazon, der blev grundlagt af Jeff Bezos i 1994, var oprindeligt en onlineboghandel, men har siden vokset sig til en global nethandelsgigant med varer inden for stort set alle områder.

Læs også