Tech

Facebook tjener millioner på kommunalvalget

Det danske kommunalvalg skæpper godt i kassen hos Facebook. Kommunalpolitikere har op til valgdagen brugt et millionbeløb på at annoncere på det sociale medie.

Facebook er en hyppigt anvendt annonceringskanal op til kommunalvalget. Foto: Reuters.

Annoncekroner er tikket ind i massevis hos mastodonten Facebook op til kommunalvalget tirsdag. 3 mio. kroner har de 100 kandidater, som har brugt flest penge på Facebook-annoncer, samlet set sendt i retning af Facebook.

Det skriver mediet Markedsføring, som foreningen Dansk Markedsføring står bag. Markedsføring har foretaget en optælling via Facebooks Ad Library 90 dage op til valget.

De Konservative er at finde helt i toppen med to kandidater, der hver især har brugt i omegnen af 115.000 kroner på annoncering på Facebook.

Det drejer sig om Steen Stavnsbo, Konservatives spidskandidat til byrådet i Aarhus Kommune, og Jakob Næsager, der som genganger også er at finde på stemmesedlerne i København som spidskandidat på valgdagen.

På tredjepladsen finder man også en spidskandidat, der går efter borgmesterposten i Københavns Kommune. Sophie Hæstorp Andersen (S) har ifølge Markedsføring brugt lidt over 100.000 kroner på at nå ud til potentielle vælgere gennem annoncering på Facebook.

Det er valgkandidater fra de fire største kommuner i Danmark, som suverænt har brugt flest penge på Facebook-annoncer. Top 10 på listen består udelukkende af kandidater fra Københavns Kommune, Aarhus Kommune, Aalborg Kommune og Odense Kommue.

De 10 kandidater har samlet set brugt knap 865.000 kr. og har dermed bidraget med 29 pct. af de 3 mio. kroner, top 100 i alt har betalt for annoncering på det sociale medie.

Læs også