Tech

Ny lov tvinger forretninger til at afsløre prisfiduser over for kunder

Forhøjede priser. Ukendte tredjemænd. Løbende abonnementer. En ensartning af reglerne i EU skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue »skruppelløse« webbutikker.

Justitsministeriet anført af Nick Hækkerup (S) står bag det lovforslag, der nu er blevet vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Loven gennemfører EU-regler i Danmark og sikrer efter sigende en ensartning i hele unionen for erhvervsdrivende. Foto: Jesper Houborg

Når danskerne forsøger at gøre en god handel på internettet, har nøgleordet hidtil været ”tilbud” eller ”rabat”. Men fremover gør de klogt i også at holde øje med ordet ”personaliseret”.

Et bredt flertal i Folketinget har nemlig netop vedtaget en ændring i forbrugeraftalereglerne, der især skal sikre onlinekunder flere rettigheder og en bedre beskyttelse.

Loven træder i kraft i maj 2022 og tvinger webbutikker til at afsløre forud for hver eneste handel, om de benytter sig af personaliserede tilbud. Det vil eksempelvis sige, at der er skruet op for prisen på et produkt, fordi kunden normalt køber dyre varer eller ofte besøger hjemmesiden.

Fremover skal markedspladserne på internettet også oplyse forbrugerne om identiteten og hjemstedet på de tredjemænd, der sælger deres varer via platformen, så kunderne er klar over, hvem de handler med.

Samtidig justeres fortrydelsesretten, så forbrugerne altid har ret til at fortryde såkaldte fjernsalgsaftaler - i reglen køb over nettet - inden for 14 dage. Det indebærer, at webbutikkerne ikke må anvende fotos, videoer eller lydfiler, som kunderne eventuelt har afgivet retten til for at opnå et kampagnetilbud.

Det bliver også nemmere at opsige løbende abonnementer, mens sanktionen over for webbutikkerne tillige skærpes. I den forbindelse indføres der et bødeloft på 4 pct. af deres årsomsætning ved overtrædelser, der breder sig til flere EU-lande, da der er tale om en ensartning af reglerne i unionen.

Justitsminister Nick Hækkerup vurderer, at den nye lov sikrer en bedre balance mellem hensynet til forbrugerne på den ene side og de erhvervsdrivende på den anden.

»Forbrugerne får nu en forvisning om, at skruppelløse virksomheder i langt højere grad straffes fremover,« siger Nick Hækkerup.

Læs også
Top job