Tech

Lynhurtige iværksættere har banet vej for ny dansk tech-succes på 11 måneder

Det er for svært for virksomheder at samle deres interne data ét sted, mente tre iværksættere, som selv havde stået med problemet. Nu har de på bare 11 måneder skabt et produkt, fået investorer ombord og har 40 kunder.

Artiklens øverste billede
Efter nogle år hos Pleo, der voksede i voldsom fart, valgte Jakob Kristensen (th.) og Jakob Skytte at skabe Weld, sammen med Jonas Thordal. Foto: Nicolai Lorenzen

De kunne være blevet i Pleo, en af de største danske iværksætter-succeser i øjeblikket, der på bare fem måneder har rejst 2,3 mia. kr. fra investorer.

Men de tre stiftere af Weld fik en idé, da de arbejdede hos Pleo, og valgte at gå solo i januar 2021. Blot 11 måneder senere har Weld 35 ansatte og kan prale af et produkt så færdigt, at 40 virksomheder i dag betaler for at bruge det. Nu er der også kommet penge i kassen, efter at Weld har rejst 30,2 mio. kr. i sin første kapitalrunde.

»Det, vi gerne vil bygge, er meget ambitiøst, så vi skal ud og ansætte en masse udviklere, der kan eksekvere på vores vision. Og så skal vi ud og erobre nogle markedsandele og har kig på England og USA. Det kræver nogle penge,« siger Jonas Thordal, medstifter og adm. direktør for Weld.

Firmaets produkt er en platform, der kan samle alle de vigtige, interne data i en virksomhed ét sted. Og selvom det måske lyder nemt, har det vist sig at være komplekst.

»Vi kunne se, at der var et problem. Og i Pleo var vi med til at prøve at løse det. Men data ligger i flere hundrede forskellige systemer, og der var ikke enighed om vigtige KPI’er for virksomheden, for eksempel antallet af kunder,« siger Jakob Skytte, medstifter af Weld.

Der er simpelthen ikke overblik over selv de mest basale målepunkter, lyder deres erfaring. Fra hvor meget, der er blevet brugt på markedsføring eller hvor meget, der var solgt for, pr. dag eller måned. Og så daler medarbejdernes tillid til de ’officielle’ tal i en virksomhed og prøver at lave deres egne regneark og modeller.

»Det var lidt chokerende for os. Selvom man taler meget om big data i dag, står man som virksomhed med helt basale problemer,« siger Jonas Thordal.

Efter én måned havde Weld skabt et skrabet, men brugbart produkt, som blev rullet ud hos et par pilotvirksomheder. På den måde var der fra starten af feedback, så ambitionerne hele tiden kunne blive justeret efter virkelighedens behov.

Og mødet med den virkelighed har kun givet mere blod på tanden.

»Jo mere, vi er ude hos kunderne, jo større bliver vores ambitioner. Vi kommer ud og tror, at de nok har styr på 70 pct. og vi kan hjælpe med de sidste 30, men nogle af dem har styr på 0 pct. af deres data. Så mulighederne i markedet er større, end vi overhovedet havde forestillet os,« siger Jakob Kristensen, den tredje medstifter af Weld.

For 10-15 år siden kom konceptet ’business intelligence’ buldrende ind på chefgangene, og it-systemer blev indkøbt for at kunne holde øje med virksomhedens vigtigste målepunkter. Det hele blev samlet på ’dashboards’, med speedometre og røde og grønne farvekoder, så det var nemt at aflæse.

Jakob Kristensen (tv.) og Jakob Skytte ser mange forskellige systemer hos deres kunder, der er købt ind for at give et overblik over nøgletal i virksomheden. Men ofte er fokus på alt det tekniske, ikke på om de data så er brugbare, lyder deres erfaring. Foto: Nicolai Lorenzen

Men siden dengang er der sket meget på it-fronten hos virksomhederne. I stedet for ét stort og dyrt it-system fra for eksempel SAP eller Microsoft, som holdt styr på alting, er det blevet langt mere fragmenteret. I dag bruger salgsafdelingen måske Salesforce, marketingsfolkene sidder med Facebook og Instagram, og et væld af andre systemer har fundet vej ind i virksomheden. Problemet er, at data så ligger rundt omkring og ikke ét samlet sted.

»Virksomheder har ofte en kæmpe business intelligence-løsning, men de har ofte glemt, hvad de vil bruge den til. Men der er så meget data i virksomheder, med så meget uforløst potentiale. Det vil vi forløse,« siger Jakob Kristensen.

At gå ud som helt grøn virksomhed og sælge et centralt it-system, som skal være knudepunkt for alle vigtige data i en virksomhed, er i sig selv ambitiøst. Det kræver noget tid hos en virksomhed, og Weld-stifterne kan godt mærke, at de tænker sig godt om, før de siger ja tak.

»Der skal typisk en række stakeholders fra forskellige steder i virksomheden ind over, før de siger ja. Men så bliver vi også en kernedel af virksomheden. Vi bliver ikke lige skiftet ud i morgen, og det er altså sjovere end at stå bag et værktøj, som tre folk bruger i en enkelt afdeling,« siger Jakob Skytte.

Vi har lært af alle de fejl, vi har begået undervejs og kan tage de læringer med. Og vi kan bygge det produkt, som vi manglede dengang.

Jonas Thordal, Weld

De 30 mio. kr. er kommet fra både store fonde og enkeltpersoner, som selv har iværksætter-erfaring, for eksempel Pleos tekniske direktør Petr Janda. Og netop Weld-folkenes baggrund i et vækstfirma har været en stor fordel, da der skulle rejses penge, vurderer Jonas Thordal.

»Det er helt afgørende for os, at vi har prøvet denne rejse før hos Pleo. Vi har lært af alle de fejl, vi har begået undervejs og kan tage de læringer med. Og vi kan bygge det produkt, som vi manglede dengang,« siger han.

Hvad Weld med tiden kan blive til, ønsker de tre iværksættere ikke at sætte konkrete mål eller tal på. Men det kan godt blive ret stort, mener de.

»Vi tror inderligt på, at hvis vi kan blive ved med at holde fokus på kunderne, så bliver det her en kæmpe succes. Vi er meget tidligt i vores rejse. Men vi tror, at vi kan blive en af de markante spillere på data-området, globalt,« siger Jakob Skytte.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.