Tech

Nordic Social omsætter for millioner med Tiktok

Der er mange millioner at hente, hvis man ved, hvordan Tiktok virker. Sådan lyder det fra det unge bureau Nordic Social, der netop har præsenteret et rekordregnskab.

De tre venner Alexander Morabbi (tv), Emil Klitmose og Peter Klit (th.) stiftede Nordic Social i 2019. Foto: Nordic Social

Med et sørgmodigt blik og iført et grønt joggingsæt med blå, gule og røde striber langs ærmerne sidder en ung mand og kigger ud af vinduet. Han tørrer en tåre af kinden og tager en slurk af en dåse Faxe Kondi.

»Når du bliver forelsket, men hun ikke er Faxe Kondi-fan,« står der i hvid skrift over vinduet.

Med videoer som denne har drikkevareproducenten Faxe Kondi på kort tid fået mere end 75.000 følgere og 709.000 likes på sin Tiktok-profil.

Det er noget af det, som den unge iværksættervirksomhed Nordic Social hjælper sine kunder med. Nemlig markedsføring på platforme som Tiktok.

Og ja - mange kender måske Tiktok som et kinesisk-stiftet videomedie, hvor børn danser rundt til virale sange. Men det er meget mere og det kan meget mere, mener Alexander Morabbi Wulsch, der er medstifter af Nordic Social.

»Mange tror stadig, at det er en kanal, hvor man laver dansevideoer og useriøst content, men det, som appen kan, og som er spændende, er, at det er en 100 pct. contentdrevet algoritme. Så du kan i princippet have fem følgere og få fem millioner visninger, hvis du laver en god video,« forklarer han.

Den mulige eksponering er altså væsentligt højere end på f.eks. Instagram, hvor det kræver mange følgere at blive set i et feed.

Nordic Socials historie
  • Nordic Social blev stiftet i januar 2019.
  • Stifterne er Alexander Morabbi Wulsch, Emil Klitmose og Peter Klit.
  • I dag er det Emil Albeck Klitmose, der sidder som adm. direktør i virksomheden.
  • Virksomheden specialiserer sig udelukkende i sociale medier med tre overordnede forretningsben: Paid socials, organisk socials og content.

Siden Nordic Socials spæde start i 2019 har virksomheden haft stor succes med netop eksponering på sociale medier, og har i dag store virksomheder som L’Oréal, Meny, Domino’s Pizza og Faxe Kondi i sin kundeportefølje.

Også på regnskabsfronten er fremgangen tydelig. I sit første regnskabsår omsatte Nordic Social for 1,2 mio. kr. og genererede heraf et overskud på 177.000 kr. Målsætningen for 2021 var at ramme en omsætning på 8 mio. kr. og det har virksomheden ramt, beretter Alexander Morabbi Wulsch.

Det er også blevet til et overskud på tæt på 600.000 kr. efter skat i seneste regnskabsår.

Og det er netop Nordic Socials fokus på ”unge” medier som Tiktok, Snapchat og Instagram, der har skabt succesen, fortæller Alexander Morabbi Wulsch.

»Mange af vores kunder er store virksomheder, der allerede har f.eks. et reklamebureau, men de bureauer har ikke den nye viden og kompetencer inden for f.eks. TikTok,« siger han og tilføjer:

»De er traditionelle og har brugt de samme omsætningskanaler altid. De har måske en studentermedhjælper eller praktikant i hjørnet, der ved lidt om Tiktok, men ikke på et højt kommercielt niveau.«

I dag har TikTok mere end 1,4 mio. aktive månedlige brugere, som i gennemsnit bruger 90 minutter om dagen på appen.

Og selvom Alexander Morabbi Wulsch ikke ser TikTok som en døgnflue, så bliver der, ifølge ham, kun mere kamp om eksponeringen som flere virksomheder får øje på det sociale medies potentiale.

»Det er blevet en seriøs kanal, som virksomheder investerer tungt i. Vi ser en kæmpe interesse for det. Lige nu er det et golden window of opportunity, men inden for de næste par år bliver det meget sværere, fordi der kommer flere og flere annoncører til,« understreger han.

Der bliver større og større efterspørgsel på virksomheder, der kan det, som Nordic Social kan. Bl.a. derfor ansætter og uddanner virksomheden hele tiden nye medarbejdere. I dag beskæftiger den i alt 22 medarbejdere og har netop fået to nye partnere med ombord, hhv. Caroline Alhof og Tobias Lundoff Madsen.

Indtil nu har Nordic Social - som beskrevet - haft stor fokus på vækst, og man forventer da også, at væksten fortsætter ind i 2022 med en målsætning om 15 mio. kr. i omsætning.

Fremadrettet vil man dog i lige så høj grad fokusere på konsolidere og at investere i fremtiden, afslutter Alexander Morabbi Wulsch.

Læs også
Top job