Telia hæver priserne: Kæmper med inflation og høje energiudgifter
Mens danskerne tæppebombarderes med tilbud om halv pris på nye mobilabonnementer, hæver Telia nu prisen for mange af de eksisterende privatkunder.
Mens teleselskaberne over en bred kamp lokker med bl.a. halv pris i de første tre måneder for at få nye mobilkunder i nettet, går en af Danmarks telekæmper nu mod strømmen.
Den 1. april hæver Telia priserne for størstedelen af selskabets kunder på privatområdet, uanset om de har et mobilabonnement, en bredbåndsløsning eller har valgt mobilt bredbånd.
»Der er typisk tale om en prisstigning i størrelsesordenen 10-20 kr. om måneden,« siger Mads Houe, kommunikationschef i Telia Danmark.
Det er langt fra første gang, at Telia piller ved selskabets priser. Overfor Finans pegede topchef Petr Cermak i juli sidste år på, at det svenskejede selskab ikke længere jagtede nye kunder for enhver pris.
I stedet var indtjeningen nu i højsædet, og derfor havde selskabet blandt andet ryddet op i gamle rabatter og prispaletter.
»Vi har tabt nogle tusinde mobilkunder i 1. kvartal, men det har jeg det okay med. Vi har migreret mere end en halv million kunder over på nye prispaletter og gjort op med gamle rabatter. Derfor vidste vi, at det ville ske. Til gengæld oplever vi vækst i både omsætning og indtjening,« lød det dengang fra Petr Cermak om oprydningen tidligere på året.
Ved samme lejlighed annoncerede den tjekkiskfødte topchef stolt, at Telia Danmark frem mod udgangen af 2023 vil investere en mia. kr. i bl.a. udrulningen af 5G.
Ifølge Mads Houe dækker Telias 5G-netværk i dag op mod 80 pct. af alle danskere, og målet er at nå en dækning på 95 pct. inden årets udgang. Det er den gode nyhed for Telia-kunderne. Den dårlige er, at sammen med 5G-udrulningen følger nu en regning.
Det er rigtig, at markedet er prisfølsomt. Men konkurrenterne er også ude med prisstigninger.
I hvert fald forklarer Telia i mails til berørte kunder bl.a. de kommende prisstigninger med udgifterne forbundet med at skabe »Danmarks bedste netværk«.
»Men investeringer koster, og i en tid med stigende priser endnu mere. Derfor opdaterer vi nu vores abonnementer,« skriver Telia til kunderne.
Ifølge Mads Houe skyldes prisstigningen også, at kunderne fremover får mere indhold i deres abonnement.
»Der sker noget på prisfronten, men vi leverer også mere indhold,« siger kommunikationschefen og nævner bl.a. mere EU-data og mere taletid.
Samtidig understreger han dog, at prisstigningen er nødvendig i en tid, hvor telebranchen kæmper med stigende energiomkostninger og høj inflation.
»Alene inflationen og stigende energiomkostninger betød sidste år en merudgift på mere end 80 mio. kr. Oveni kommer så udgiften til udrulningen af 5G-netværket,« siger Mads Houe.
Selv om Telia nu hæver priserne, frygter telekæmpen ikke en øget kundeblødning i et prisfølsomt marked.
»Det er rigtig, at markedet er prisfølsomt. Men konkurrenterne er også ude med prisstigninger. Samtidig har vi hele tiden fokus på, at den samlede pakke skal være attraktiv for kunderne, og det mener vi bestemt, at den fortsat er,« siger Mads Houe.
Telia Danmark, der også inkluderer Call me- og Mit Tele-forretningerne, havde med udgangen af 2022 i alt 1.350.000 erhvervs- og privatkunder.
Tallet dækker over, at Telia Danmark sidste år mistede 16.000 mobilkunder. I 2021 tabte Telia 15.000 mobilkunder. Kundetabene gør, at Telia Danmark, der er en del af Nordens største telekoncern, Telia Group, nu er henvist til pladsen som Danmarks 4. største teleudbyder efter TDC-ejede Nuuday, Telenor Danmark og 3.