Tech

Sidste omgang for TDC’s fastnetforretning

Fastnetforretningen i TDC er truet på livet, lyder det fra Sydbank.

Artiklens øverste billede
Om bare seks år vil TDC ikke have flere fastnetkunder, hvis udviklingen fortsætter.

Fortsætter TDC med at miste private fastnetkunder med samme hastighed fremover, vil den sidste kunde med en gammeldags stuetelefon ringe af om bare seks år. Det fastslår Sydbank i en ny analyse, der tegner et meget dystert billede af fremtidsudsigterne for TDC’s historiske guldæg.

»Sidste private fastnetkunde vil forlade skuden i 2020, hvis ikke TDC får bremset de seneste års negative udvikling i kundebasen,« siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

Samtidig vil vejen frem til 2020 ikke blive noget kønt syn, påpeges det.

Presset eller ej, så er fastnetforretning fortsat en solid indtægtskilde for telegiganten, som senest har brugt 12,5 mia. kr. på at købe det norske kabel-tv-selskab Get.

Men i takt med at fastnetkunderne forsvinder, taber TDC millioner af kroner. Alene sidste år betød kundeafgangen et fald i TDC’s bruttoindtjening i fastnetforretningen på 322 mio. kr., påpeger Mortens Imsgard og forudser, at det tal kan vokse til op mod 400 mio. kr. de kommende år i takt med, at priskrigen på mobilmarkedet og den teknologiske udvikling får flere og flere til at fravælge den kabelbårne telefon.

Derfor er der brug for årlige besparelser i niveauet 5-6 pct., hvis TDC fortsat skal levere de økonomiske resultater, som TDC-chef Carsten Dilling lægger op til, lyder budskabet fra den erfarne Sydbank-analytiker.

»Hvis TDC vil forsøge at forsvare indtjeningen mod faldet i fastnettelefoniindtægter udelukkende ved besparelser, betyder det, at selskabet kan blive tvunget til at accelerere niveauet for afskedigelser de kommende år,« siger Morten Imsgard.

TDC’s medarbejderstab har imidlertid været på noget nær fast slankekur siden 2003, da den tidligere topchef Henning Dyremose fik tilnavnet Fyremose ved at fyre omkring 10 pct. af de danske medarbejdere i ét hug.

Derfor er fortsatte besparelser gennem fyringer og nedskæringer ikke vejen frem, lyder meldingen fra Sydbank.

»Vi ser opkøbet af norske Get som et klart bevis på, at TDC har indset, at selskabet er tvunget til at jagte nye vækstmuligheder, ellers vil indtjeningen langsomt men sikkert blive udhulet,« påpeger Morten Imsgard.

At afskeden med fastnetforretningens løbende milliardindtægter langt fra er smertefri for TDC-toppen og aktionærerne, blev understreget, da TDC i forbindelse med Get-købet meddelte, at man skar 32 pct. i det varslede udbytte for 2014.

I stedet for 3,0 mia. kr. ventes der nu kun at ende 2,0 mia. kr. i aktionærernes lommer.

Spørgsmålet er, hvor mange flere overraskelser der venter aktionærerne, mens Carsten Dilling tæller ned til 2020 og den sidste private fastnetkunde – hvis tingene går, som Sydbank forudser.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.