Tech

Monte Carlo-udbrud giver Facebook-storm

Er det unfair, at Facebook kræver penge for, at virksomheder kan markedsføre sig derpå? DR-journalist mener ja, og det har medført en hed debat.

Artiklens øverste billede
Facebook får en bredside fra Peter Falktoft.

"Du vil ikke betale til ham, og jeg vil ikke betale licens. Eneste forskel er, at du har et valg."

Ovenstående kommentar er fra Anders E.V. Frandsen, som på Facebook ytrer sin mening til Monte Carlo-værten Peter Falktoft.

Falktoft er nemlig af den opfattelse, at det ikke er i orden, når Facebook tager penge for, at Monte Carlo markedsfører sig via mediet.

"Det er så usandsynligt latterligt, at Mark Zutterberg og Facebook forlanger $6000 per postering, vi laver på Monte Carlo på DR3, for at indholdet når frem til de ca. 200.000 mennesker, der har valgt at følge os. Et eller andet sted på vejen er filmen for alvor knækket for pamperne ovre i Silicon Valley," skriver han i et opslag på Facebook.

Et opslag, som er mødt af en storm af protester, hvor folk brokker sig over, at Falktoft tillader sig at surmule over at betale for markedsføring, når licens til DR er tvungen.

Eksempelvis skriver Glen Rasmussen: "Har aldrig hørt / set jeres program. Men betaler alligevel for det ... er du lidt bagud på øverste etage?!"

Og Thomas Skjelmose: "Dobbeltmoralen længe leve - du arbejder på en radiostation, der er en del af et firma, som bliver finansieret af skattepenge, som folk ikke har et valg for at undgå ... Måske du skulle prøve at gå i kødet på det!"

Henrik Wils spørger Falktoft direkte: "Arbejder du gratis? Nu ved jeg godt, at du ikke er afhængig af dine "kunder", da alle danskere praktisk talt bliver tvunget til at finansiere dit skrammel, men lad os lege med tanken, at dette var tilfældet. Er det ikke okay at tage penge for en ydelse? Eller foretrækker du et kommunistisk paradis, hvor alt er "gratis", så længe alle dine produktive midler går til "fællesskabet"?"

Enkelte forsvarer dog også Falktofts udmelding, eksempelvis Peter Sandell: "Jeg synes, at Peter falktoft har ret. Det begyndte som en idealistisk ide, men er siden blevet voldsomt kapitaliseret. Ikke at kapitalisme er en dårlig ting, men det strider voldsomt mod den ide, de startede med på Facebook."

Ovenstående indlæg udtrykker overordnet hvordan debatten raser på Facebook. Nogle få er tilhængere af Falktofts opråb, mens flertallet mener, at det er en selvfølgelighed, at man skal betale for en ydelse.

Også ekspert i sociale medier, Mikael Lemberg, undrer sig over Falktofts udmelding:

"Peter arbejder i mediebranchen. Så han kan ikke være ubekendt med ideen om, at distribution af budskaber koster penge. Der er servere, der skal drives, ingeniører der skal lønnes, og support der skal ydes. Facebook har valgt en model (i modsætning til DR), hvor gildet betales af de kommercielle parter frem for "seerne". Det er godt for de fleste og skidt for de færreste," skriver han i et opslag på Facebook.

Desuden angriber han prisen for opslaget:

"I øvrigt kan det umuligt passe, når Peter påstår, at Facebook vil have $6.000 for at vise et opslag til 200.000 brugere. Omregnes det til visningspris, svarer det til ca. 180 kr. per tusind visninger. Det er rundt regnet 100 gange mere end gennemsnitsprisen for annoncer i Facebooks news feed. Men måske Peter bare følte så stærkt for sin kritik, at han besluttede at smide et par ekstra nuller på sin pris - bare for at understrege pointen?," skriver han i sit opslag.

Og han burde vide det, for Mikael Lemberg har tidligere arbejdet for Facebook.

Finans Live har spurgt rådgiver i sociale medier David Ledstrup fra Bigum & co., hvor dyrt Facebook egentlig er at annoncere på.

"Facebook er en af de billigste, men samtidig mest slagkraftige annonceplatforme, der findes for tiden. Derfor er jeg grundlæggende ikke enig med Falktoft. Jeg føler, at man må acceptere, at man skal betale for de medier, man annoncerer på. Når man har et outlet, hvor man kan kommunikere med sin følgerskare, synes jeg, at det er ok at betale for det. Falktofts irritationsmoment kommer sandsynligvis af, at han nok ser Monte Carlo som et community mere end en virksomhed, og derfor har han næppe markedsføringsbrillerne på," siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.