Google bliver børnevenlig
Rigtig mange børn bruger YouTube og Google. Derfor arbejder virksomheden nu på børnevenlige udgaver. Betyder det så også målrettede reklamer mod dit barn?
Flere millioner børn bruger dagligt søgemaskinen Google og ser dagligt videoer på YouTube.
Flere kanaler er endda dedikeret til de helt små seere på trods af, at man ved oprettelsen af en YouTube-konto skal bekræfte, at man er mindst 13 år gammel.
Selvom YouTube kan være et glimrende redskab til læring, bliver børnene stadig udsat for reklamer beregnet til ældre. Det samme gør sig gældende på Googles søgemaskine, hvor 40.000 søgninger foretages hvert sekund. Mange af dem af børn.
Derfor har Google nu planer om at lave børnevenlige versioner af både søgemaskine og videokanal til næste år.
»Den store motivationsfaktor i virksomheden er, at alle har børn, og det skubber os til at ændre vores produkter til at være sjove og sikre for børn,« sagde Googles tekniske vicepræsident, Pavni Diwanji, i et interview til mediet USA Today og fortsatte:
»Vi vil gerne give forældre de rigtige værktøjer til at føre tilsyn med deres børns brug af vores produkter. Børn skal være sikre, men i sidste ende handler det også om at hjælpe dem til at blive teknikskabere i stedet for blot teknikforbrugere.«
Men heri kan ligge et problem. Børn under 13 har tidligere været forbudt område for it-virksomheder, der søger nye markeder.
Der er således allerede flere sager mod virksomheder fra den føderale handelskommissions "Children's Online Privacy Protection Act", hvor virksomheder har forsøgt at indsamle data om børns online aktiviteter uden forældrenes tilsagn.
»Udsigten til lydbaseret annoncering rettet mod vores børn foregår allerede, og det er meget betydeligt, når man taler om en aldersgruppe, som er meget modtagelig over for manipulation. Den føderale handelskommission er nødt til at tage hånd om det her. Jeg tror ikke, vi ønsker en verden, hvor vores børn bliver solgt ting, de ikke har brug for,« sagde Marc Rosenberg fra virksomheden Electronic Privacy Information Center, som holder øje med internetvirksomheders gang på nettet.
Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne, men understreger, at børn allerede bruger teknologi både hjemme og i skolen.
»Vi ønsker, at gøre det muligt for forældre at overvåge, men ikke rigidt. Det er dog en udfordring, fordi ikke to forældre er ens,« siger hun og bemærker, at dette er en af de største udfordringer, hun har haft i sit job, men at hun ønsker, at gøre alle aspekter ved Google sjove og sikre for børn.
Der er endnu ingen tidshorisont på, hvornår Googles børnevenlige systemer rulles ud.