Tech

Google bliver børnevenlig

Rigtig mange børn bruger YouTube og Google. Derfor arbejder virksomheden nu på børnevenlige udgaver. Betyder det så også målrettede reklamer mod dit barn?

Artiklens øverste billede
Google vil lave børnevenlige udgaver af YouTube og søgemaskinen Google.com.

Flere millioner børn bruger dagligt søgemaskinen Google og ser dagligt videoer på YouTube.

Flere kanaler er endda dedikeret til de helt små seere på trods af, at man ved oprettelsen af en YouTube-konto skal bekræfte, at man er mindst 13 år gammel.

Selvom YouTube kan være et glimrende redskab til læring, bliver børnene stadig udsat for reklamer beregnet til ældre. Det samme gør sig gældende på Googles søgemaskine, hvor 40.000 søgninger foretages hvert sekund. Mange af dem af børn.

Derfor har Google nu planer om at lave børnevenlige versioner af både søgemaskine og videokanal til næste år.

»Den store motivationsfaktor i virksomheden er, at alle har børn, og det skubber os til at ændre vores produkter til at være sjove og sikre for børn,« sagde Googles tekniske vicepræsident, Pavni Diwanji, i et interview til mediet USA Today og fortsatte:

»Vi vil gerne give forældre de rigtige værktøjer til at føre tilsyn med deres børns brug af vores produkter. Børn skal være sikre, men i sidste ende handler det også om at hjælpe dem til at blive teknikskabere i stedet for blot teknikforbrugere.«

Men heri kan ligge et problem. Børn under 13 har tidligere været forbudt område for it-virksomheder, der søger nye markeder.

Der er således allerede flere sager mod virksomheder fra den føderale handelskommissions "Children's Online Privacy Protection Act", hvor virksomheder har forsøgt at indsamle data om børns online aktiviteter uden forældrenes tilsagn.

»Udsigten til lydbaseret annoncering rettet mod vores børn foregår allerede, og det er meget betydeligt, når man taler om en aldersgruppe, som er meget modtagelig over for manipulation. Den føderale handelskommission er nødt til at tage hånd om det her. Jeg tror ikke, vi ønsker en verden, hvor vores børn bliver solgt ting, de ikke har brug for,« sagde Marc Rosenberg fra virksomheden Electronic Privacy Information Center, som holder øje med internetvirksomheders gang på nettet.

Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne, men understreger, at børn allerede bruger teknologi både hjemme og i skolen.

»Vi ønsker, at gøre det muligt for forældre at overvåge, men ikke rigidt. Det er dog en udfordring, fordi ikke to forældre er ens,« siger hun og bemærker, at dette er en af de største udfordringer, hun har haft i sit job, men at hun ønsker, at gøre alle aspekter ved Google sjove og sikre for børn.

Der er endnu ingen tidshorisont på, hvornår Googles børnevenlige systemer rulles ud.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.