Tech

Spilsuccesen Subway Surfers skal blive til tv-serie

Én milliard gange er spillet Subway Surfers blevet downloadet. Nu går de danske skabere nye veje og arbejder på både merchandise og en tv-serie om figurerne i spillet.

Subway Surfers-spillet er allerede blevet en gigantisk økonomisk succes for de to danske spilfirmaer Kiloo og Sybo Games, som tilsammen har produceret et overskud på mindst en halv milliard kroner, siden spillet blev lanceret i 2012.

Indtil nu er indtægterne kun kommet fra selve spillet, men nu er Sybo Games, som fandt på spillet og har alle rettigheder til universet, klar til at udvide forretningen. Der bliver arbejdet på både merchandise som tøj og legetøj - og på en tv-serie baseret på spillet.

»Vi har fra starten haft en ambition om at se, hvad Subway Surfers-universet kan folde sig ud til. Og nu har vi også fysiske produkter i støbeskeen og er gået i gang med en tv-serie. Vi kan mærke, at der er en efterspørgsel fra folk, som gerne vil kende universet i Subway Surfers endnu bedre,« siger Mathias Gredal Nørvig, managing director for Sybo Games.

»Nogle firmaer er virkelig kommet ud over rampen, men for os handler det om, at det skal være kvalitet og have autenticitet i forhold til spillets univers. Vi skal finde produkter, der resonerer med subkulturen,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Det kan for eksempel være at sælge skateboards og tøj til de lidt ældre – men det udelukker ikke plysset legetøj til de mindste børn.

Tv-serien er et større projekt end at producere for eksempel t-shirts, så derfor er der et stykke vej til, at Subway Surfers finder vej til Ramasjang eller de store amerikanske tv-kanaler.

»Vi har gjort en masse forarbejde, og vi har set på forskellige manuskripter og forsøg på at udvikle den visuelle stil, så den passer til tv. Men fra vi siger ’go’ til at sætte en tv-serie i gang, går der stadig halvandet år, til vi har noget klar,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Subway Surfers, der nu er spilhistoriens fjerdemest populære spil til iPhone og iPad, blev undfanget af Sylvester Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner, som stiftede og ejer Sybo Games, og i dag er henholdsvis kreativ direktør og adm. direktør.

Sybo indgik dengang et partnerskab med det mere erfarne spilfirma Kiloo fra Aarhus, som har stået for den kommercielle del af spillet og hjulpet med den videre udvikling. De to selskaber deler spil-indtægterne ligeligt, mens Sybo Games beholdt alle rettigheder til spillets figurer og univers. Dermed lander indtægter fra merchandise og licenser hos Sybo Games.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.