Tech

Tele-iværksættere kritiserer: »Alle vores udfordringer kan staves T-D-C«

Det har taget TDC et helt år at give lovpligtig adgang for en lille ny konkurrent, og senere tog det over trekvart år at udvide adgangen til flere centraler. TDC beklager ventetiden, men afviser, at det har været et forsøg på at bremse en konkurrent.

Artiklens øverste billede
Baldur Norddahl og Mads Bennedbæk måtte finde den helt store tålmodighed frem, da de var klar med eget teleselskab og bestilte adgang til såkaldt 'rå fiber' hos TDC. Det tog i første omgang et år at få adgang, med flere forsinkelser senere.

Det står højt og tydeligt i loven, at TDC som en dominerende aktør på telemarkedet skal give alle konkurrenter adgang til TDC’s netværk.

Men da tele-iværksættere så en mulighed for at sælge lynhurtigt internet via TDC’s fibernetværk, var det en kamp at få den adgang. Det tog faktisk et helt år, fra firmaet Gigabit indgik en aftale med TDC om at købe adgang, til at der faktisk var hul igennem, og igen trekvart års stilstand for Gigabit, da firmaet udvidede til flere centraler.

»Det har forsinket os meget, og TDC vinder jo helt klart på at være så langsomme. De kan købe sig et år ekstra, bare ved at trække på fødderne, og det er sket to gange for os nu. Alle vores udfordringer i at starte Gigabit kan staves T-D-C,« siger Baldur Norddahl, partner hos Gigabit, der tilbyder privatkunder bredbånd via TDC’s fiberkabler, men med eget udstyr.

Denne adgang til såkaldt ’rå fiber’ er Gigabit det første firma, som køber hos TDC, og det har krævet ændringer i it-systemer og mange andre nyskabelser, har TDC forklaret. Men det burde ikke være nogen overraskende situation, at et andet firma bad om adgang, for det har været et krav fra myndighederne, siden TDC købte hele Dong Energys fibernetværk, siger Baldur Norddahl.

Torben Rune, der som rådgiver inden for teleløsninger har fulgt markedet i flere årtier, er ikke overrasket. Det er nærmest en gentagelse af dengang, TDC blev pålagt at give andre selskaber adgang til kobbernettet, hvor der også var en lang række forsinkelser, siger han.

»Det er sikkert ikke lyv, at de skal ændre deres it-systemer, men det er ikke en god undskyldning. Det er noget, de kunne have tænkt over på forhånd. Generelt har vi set langsommelighed på alle områder, hvor dominerende operatører som TDC har været under beskydning. For at beskytte sin forretning længst mulig tid, har man gjort sit for at få processen forhalet,« siger Torben Rune, direktør for Netplan.

Hos TDC afviser kommunikationsdirektør Ib Konrad Jensen, at TDC har trukket tiden for at spænde ben for en konkurrent. Men processen har været alt for langsom, erkender han.

»Samlet set har det her taget for lang tid - det er der ikke nogen som helst tvivl om. Men vi har haft nogle udfordringer undervejs, som vi er nødt til at undskylde os med,« siger Ib Konrad Jensen.

Læs TDC's forklaring på forsinkelserne

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.