Tech

Google siger stop: Om få måneder er det slut med alle Flash-annoncer

I stedet skal alle annoncer bygge på mere sikkert format.

Artiklens øverste billede

Fra slutningen af juni er det endegyldigt slut med Flash-baserede annoncer hos Google, der årligt omsætter for et meget stort milliard-beløb på annonce-salget.

Fra udgangen af juni vil Google således alene acceptere annoncer, der er baseret på webstandarden HTML5, skriver Google i en meddelelse.

Adobes Flash-platform er i årevis blevet kritiseret for at være for usikker, når det handler it-sikkerhed.

Adobe har således jævnligt udsendt kæmpe-opdateringer med massevis af rettelser til Flash - blandt andet i december, hvor selskabet lukkede hele 79 sårbarheder i Flash Player.

Det kan du læse mere om her.

Den hullede arkitektur og den store udbredelse har gjort Flash til en af de mest angrebne applikationer på internettet.

For Google og andre gælder det, at der er risiko for, at en hacker kan lykkes med at installere malware på en pc, hvis brugeren klikker på en annonce, der er blevet inficeret.

Det er ligeledes en udbredt fremgangsmåde, at hackere forsøger at narre folk til at opdatere deres Flash-programmer med malware via udnyttelse af sårbarheder.

Adobe erkendte for et par måneder siden, at Flash står på gravens rand. I første omgang har Adobe dog nøjedes med at ændre navnet.

Det kan du læse mere om her.

Apples Steve Jobs var kendt for sin indædte modstand mod Flash, som han forbød helt på iPhone og iPad.

Det kan du læse mere om her.

Apple forbød i efteråret desuden brug af forældede versioner af Flash i browseren Safari - blandt andet med den begrundelse, at brugerne er for lang tid om at opdatere til nyeste system.

Det kan du læse mere om her.

I Ciscos sikkerhedsrapport for første halvår 2015 fremgik det, at "udnyttelsen af sårbarheder i Adobe Flash, der integreres i exploit kits som Angler og Nuclear, stiger."

Ifølge selskabet steg antalet af registrerede sårbarheder i Adobe Flash med hele 66 procent i forhold til samme periode året før.

Grunden var ifølge Cisco 'manglen på automatiseret patching, og at brugere fejler med at opdatere med det samme."

"Det ser ud til, at mange brugere har svært ved at følge med i forhold til Adobe Flash-opdateringerne og måske ikke engang er opmærksomme på nogle af opgraderingerne," lød det fra Cisco.

Læs også på Computerworld:

Sikkerhedstrussel: Her er de største software-syndere i 2015

Google følger i Apples fodspor: Nu får Flash dødsstødet

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.