Tech

Spil til mobilen kan blive milliard-eventyr – men med 'turbotronisk' risiko

Rammer man rigtigt med et mobilspil, er der milliarder at hente på det globale fænomen, viser et firma som finske Supercell. Men konkurrencen er ufattelig hård og risikoen tilsvarende høj for fiasko.

Med de tre spil Clash of Clans, Boom Beach og Hay Day er det finske spilfirma Supercell vokset med overlydshastighed til en omsætning på over 15 mia. kr. sidste år. Foto: Thomas Emil Sørensen

Fem minutters spil på mobilen, mens du venter på bussen. En halv times spil på iPad i sofaen derhjemme om aftenen.

Kategorien ’casual gaming’ med små spil til mobilen levede i mange år en tilværelse som lillebror i skyggen af de store, dyre spil til konsol og pc. Men nu er de små og ofte gratis spil blevet så stort et økonomisk hit, at de er svære at overse.

Det store, lysende fyrtårn i branchen ligger i Finland, hvor Supercell på bare fem år har banket en årlig omsætning op over 15 mia. kr. i 2015 med et EBIT-resultat på over 6 mia. kr. Det er sket med tre mobilspil og nu 180 medarbejdere. Ifølge nogle opgørelser er firmaet det hurtigst voksende nogensinde – i alle brancher.

»Kommer du ind og bliver en af de store titler, er der virkelig mange penge at hente. Et firma som Supercell har virkelig ramt jackpot,« siger Jesper Krogh Kristiansen, der er spiludvikler, spiljournalist og forfatter til en bog om den danske spilindustri.

Mobilspil hitter
  • Spil til mobil og tablets er vokset til at udgøre over en tredjedel af det samlede spilmarked, ifølge en analyse fra Newzoo
  • Samlet set er spilbranchen i dag større end den globale filmindustri.
  • I Danmark har hele spilbranchen i dag samlet set en omsætning på over en milliard kr. En stor del af stigningen kommer fra mobilspillet Subway Surfers, der udgives af Kiloo og Sybo Games.
  • I dag er de fleste mobilspil gratis at downloade og spille. Til gengæld koster det penge for eksempel at prøve flere baner eller at få flere liv.
  • Med spiludviklingsværktøjer som det danskfødte Unity 3D er det relativt hurtigt at udvikle spil, som kan køre på alle platforme.

I Danmark er parløbet mellem spilfirmaerne Kiloo og Sybo Games og deres spil Subway Surfers den helt store inspirationskilde for andre. Tilsammen har de hentet mindst en halv mia. kr. i overskud hjem, og Jesper Krogh Kristiansen vurderer, at Subway Surfers alene står for mellem en tredjedel og en fjerdedel af omsætningen i den danske spilbranche.

Hos Interactive Denmark, en brancheforening for computerspilsfirmaer, peger direktør Jan Neiiendam på, at markedet for mobilspil vokser med 16 pct. om året og forventes at nå 100 mia. dollars globalt i 2018.

Men drømmen om guld har fået mange til at blive spiludviklere, så der lander hver dag 380 nye spil i Apples App Store. Med de danske firmaer bag Subway Surfers og den finske monstersucces Supercell som eksempler ser han masser af nye danske muligheder for succes på det marked.

»Vi har jo vist, at vi kan være markedsledende på film. Jeg ser ikke nogen tegn på, at vi ikke også kan være det på mobilspil,« siger Jan Neiiendam.

En af dem, som satser på at hente en god investering hjem på mobilspil, er forretningsmanden Henrik Kølle, der driver Hugo Games og nu satser på aftaler med store sportsstjerner som det, der kan sikre succes til det økonomisk hårdt spændte firma.

Men konkurrencen er hård, og selv med en skarp strategi for at skille sig ud fra mængden er der ingen garanti for succes, advarer Jesper Krogh Kristiansen.

»Mobilspil er en turbotronisk risikabel investering, fordi det næsten i ekstrem grad er et hit-drevet marked. Det er virkelig en usikker business.«

Læs også
Top job