Tech

Facebook-bot brygger sin egen øl

Kunstig intelligens kommer ikke til at overtage verden, men vil i stedet øge menneskets færdigheder, mener et britisk mikrobryggeri, som netop har lanceret en helt særlig øl.

Artiklens øverste billede
Første øl i serien med det meget mundrette navn "AI". Og så skal der selvfølgelig versionsnummer på. Foto: IntelligentX, Youtube

Det har ikke skortet på advarsler fra alverdens store hjerner, når det kommer til fremtidens kunstige intelligens, hvilket er rigt illustreret i diverse science fiction film.

Men hos et lille britisk mikrobryggeri er fremtidsperspektiverne noget mindre dystopiske.

IntelligentX Brewing Company hedder bryggeriet, og de har netop lanceret deres version 0.01 af en øl brygget af netop en kunstig intelligens.

Det skriver det britiske techmedie Wired.

Bryggeriet, som har huse i London, har ladet en computer stå for sammensætningen af deres nye serie, som har fået det mundrette navn "AI", og som kommer i udgaverne "Golden", "Amber", "Pale" og "Black".

Og opskriften? Den kommer såmænd fra en Facebook Messenger bot.

Ved hjælp af en maskin-lærende algoritme har bot'en indsamlet kundefeedback og synspunkter og kværnet det sammen til det, som bot'en mener, er den bedste opskrift i hver kategori.

Øllen er herefter blevet brygget. Om opskriften er vedhæftet en kærlig bemærkning til brygmesteren om "bryg, ellers overtager jeg verden", melder historien ikke noget om, men fra en af bryghusets skabere, Hew Leith, lyder der kun rosende om den megen computerkraft, der ville svare til at lade tusindvis af mennesker bestemme, hvilke knapper der skulle trykkes på i bryggeriet.

Han er glad for, at han kan bruge kunstig intelligens til andet end blot de mange skræddersyede annoncer, der ellers bruges enorme mængder computerkraft på:

»Vi mener, vi kan bruge den data mere nyttigt. Nemlig til at skabe bedre produkter, som bliver bedre med tiden,« udtaler han i et interview med techmediet PC Mag og uddyber:

»I modsætning til den generelle overbevisning tror vi ikke på, at kunstig intelligens kommer til at overtage alles job. Vi tror på en fremtid, hvor kunstig intelligens forstærker menneskets evner.«

Hew Leith mener således, at samme teknik kan benyttes på tusindvis af andre produkter, eksempelvis kaffe, perfume og chokolade.

AI-serien er under konstant udvikling, efter som bot'en modtager og vurderer og lærer fra nye brugerinputs og samtidig kan spotte trends i tiden. Men serien "AI" kan nu købes i et "ekstremt begrænset" oplag lokalt hos UBrew i London for 4,5 pund eller knap 40 kr. stykket, men øllen kommer til salg på nettet også, melder bryggeriet. Det forlyder desuden, at bryggeriet er i forhandlinger med flere Michelin-restauranter, som tilsyneladende er interesserede i et oplag.

Du kan se en video om øllen herunder.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.