Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Tinder forstod det mobile medie først

Datingapp'en Tinder overhalede etablerede konkurrenter ved en overlegen forståelse af menneskets behov for mobil kommunikation.

De store vindere

Danske Freeway var op igennem 00’erne en af de mest succesfulde internetvirksomheder herhjemme. Det skyldtes ikke mindst flagskibet Dating.dk, som Morten Wagner og hans team havde bygget op fra ingenting til en særdeles lukrativ millionforretning.

Også i udlandet havde diverse datingplatforme, eksempelvis Match.com, tiltrukket millioner af brugere og givet dem adgang til kontaktannoncernes nye forum – internettet.

Derfor var den nye aktør Tinder selvsagt langt fra først, da virksomheden så dagens lys i 2012 som en del af startup inkubatoren Hatch Labs. Men den var modsat konkurrenterne "born mobile", født på mobiltelefonen, hvilket skulle vise sig at være en fuldstændig afgørende faktor i den efterfølgende massive succes. Tinder forstod mobilmediet først.

Når vi bruger modeordet disruption, er det ofte uklart, hvad der egentlig tales om. Tinder er imidlertid, ligesom Netflix, et godt eksempel på en virksomhed, der udnytter en teknologi i voldsom vækst på en intelligent, brugervenlig og disruptiv måde.

Hos Netflix er det bredbåndsteknologien og hos Tinder mobil- og smartphoneteknologien, der er den bærende kraft. Hvor det tog Netflix syv år at komme dertil, hvor man på blot to år disruptede Blockbuster og hele film- og mediebranchen, tog det Tinder mindre end to år at flytte mere eller mindre al datingtrafik fra laptops til mobiltelefoner og smartphones.

Tinder var som nævnt frontløber på mobilområdet, og fordi man var born mobile, havde man også taget højde for, at indgangsbarriererne skal være lig nul for at lykkes mobilt:

• Tinder var gratis ved lanceringen, mens Dating.dk kostede penge.

• Tinder er koblet op på brugerens Facebook-profil, mens man på Dating.dk skulle bruge tid på at fortælle om hårfarve, interesser osv.

• Tinder forstod, som de første, at "en 6’er" i nærområdet nogle gange er mere tiltrækkende end "en 9’er" langt væk. Beklager det bramfrie Tinder-rating-sprog.

• Tinder havde modsat konkurrenterne primært sit fokus på pigerne. Løsningen gør det nemt at sortere de knapt så charmerende fyre fra, og når først pigerne er på app’en, kommer drengene af sig selv.

Tinder-teamets smarte radius-søgning var samtidig det, der for alvor skabte en global succes. Ligesom den danske iværksætter Jesper Buch startede Just-Eat, fordi han ikke kunne finde en pizza i den nye by, han var kommet til, var Tinders kant til konkurrenterne denne mulighed for at finde nye matches, hver gang brugeren kom til en ny by, begivenhed, festival osv.

Under OL 2012 var der mange historier fremme om atleter, som brugte meget tid på at swipe og date andre atleter, der var samlet på meget lidt plads. Det gjorde, at mange fangede konceptet, og mediehypen blev enorm.

BRANCHENYT
Læs også