Tech

Amazon-boss bruger syv mia. kr. om året på sin drengedrøm om rumrejser

Et privat tilskud på syv mia. kr. om året skal holde Amazon-stifteren Jeff Bezos' rumhobby kørende, indtil der til næste år bliver åbnet for betalende rumturister.

Artiklens øverste billede
Raketten New Sheppard og den lidt buttede rumkapsel på toppen, der skal rumme seks rumturister, under en testaffyring i 2015. Nu er udviklingen nået så langt, at Jeff Bezos tør melde, at Blue Origin vil være klar til betalende passagerer i 2018. Foto: Blue Origin

Forskellen på mænd og drenge er prisen på deres legetøj, lyder en klassisk analyse af mandekønnet – og når man er blevet verdens næstrigeste person, med en formue på 543 mia. kr., er der råd til en dyr hobby.

For Amazons stifter og direktør Jeff Bezos er drengedrømmen at få skabt en billig måde at flyve ud i rummet på – så han sælger hvert år aktier for én milliard dollars, knap syv mia. kr., og sender pengene ind i raketfirmaet Blue Origin.

Det er forretningsmodellen bag Blue Origin lige nu, fortalte han på en rumkonference i Colorado, ifølge New York Times. I baggrunden stod en af Blue Origins genbrugte raketter og en rumkapsel af den type, som med tiden skal bringe turister ud i rummet.

Ligesom Tesla-direktør Elon Musk har Jeff Bezos store visioner om, at menneskeheden skal kunne bygge kolonier ude i rummet. Men i dag er det alt for dyrt at sende noget op. Begge rigmænd er nået frem til samme konklusion: Raketterne skal kunne genbruges. Det er der ingen andre, som har gjort før de to.

Men hvor Elon Musk har valgt at satse på at bringe varer ud i rummet som første trin, især som leverandør til rumstationen ISS, har Jeff Bezos valgt at gå efter rumturisme. Målet med Blue Origin er derfor i første omgang at kunne sende en rumkapsel op med seks passagerer, der lige vil nå ud forbi jordens atmosfære og prøve at være vægtløse i to til fire minutter, inden turen går hjem igen.

De første betalende passagerer skulle gerne få en rumtur i 2018, sagde Jeff Bezos, som ellers var forsigtig med at fortælle om tidsplanerne. Der har nemlig før været problemer og forsinkelser for Blue Origin-programmet, især i kølvandet på et styrt i 2014, hvor en pilot omkom og en anden alvorligt kvæstet.

I mellemtiden har Elon Musk med succes og under stor opmærksomhed sendt raketter op og landet dem igen, både på land og på vand, og for nyligt kunne SpaceX og Musk skrive historie ved at sende en genbrugt raket op på en ny mission, uden problemer. Jeff Bezos har faktisk også genbrugt sine raketter med succes, men Blue Origin-raketterne er stadig i en anden og noget mindre skala og har ikke været på en krævende rum-mission, som SpaceX-raketten var.

Mens Elon Musk taler om at kolonisere Mars og har fremlagt detaljerede planer for, hvordan man bygger et rumskib til det formål, var Jeff Bezos mindre konkret i sine fremtidsvisioner. Men planen er, at rumfart kommer så langt ned i pris, at vi kan sende millioner af mennesker ud i rummet, og at de kan leve og arbejde derude, fortalte han. Prisen for en tur vil i starten være høj, men med tiden kunne skrues ned til hvad der svarer til en almindelig flybillet i dag, lød visionen, ifølge CNBC.

Før Blue Origin når så langt, skal en ny og større raket udvikles, for den nuværende er kun designet til flyveture lige til overgangen mellem jordens atmosfære og det tomme rum. Og selvom syv mia. kr. i tilskud om året lyder af en del, rækker det ikke så langt i den branche. Den nye raket, New Glenn, koster 17,5 mia. kr. at udvikle.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.