Weekend

Far vild, eller find hjem på kunstmuseet Aros

Ny udstilling på kunstmuseet Aros byder på refleksioner over, hvordan vi kan tænke og tale om at have et hjem.

Artiklens øverste billede
På Aros' nye udstilling "Far From Home" kan man eksempelvis se Marianne Heskes værk “Prosjekt Gjerdeløa”, hvor en fjeldhytte er pillet fra hinanden og sat op på et museum. Igen og igen er denne handling sket, så selv den solide fjeldhytte synes rodløs. Foto: Anders Sune Berg

Lever vi i hjemløshedens tid? Er vi blevet så nomadiske i vores karriere, parforhold og i livet som sådan, at vi har yderst vanskeligt ved at finde noget, som vi kan kalde for hjem? Det er i al fald en af de følelser, som man går rundt med undervejs i den nye udstilling, som kunstmuseet Aros åbnede fredag.

Titlen er ”Far From Home”, og tematikken er umiskendeligt en undersøgelse af, hvad hjem egentlig er for en størrelse. Udstillingen er kurateret af direktør Erlend Høyersten, der beretter om en personlig motivation.

En stemme i debatten

»Jeg føler mig hjemme på én måde i Bergen og en helt anden måde i Aarhus. Der er en form for splittelse i min erfaring med at have et hjem,« fortæller museumsdirektøren, der har brugt sin personlige erfaring til at skabe en udstilling, der fremviser tanker og refleksioner over hjem.

Jeg føler mig hjemme på én måde i Bergen og en helt anden måde i Aarhus. Der er en form for splittelse i min erfaring med at have et hjem.

Erlend Høyersten, museumsdirektør, Aros

Alle værker på udstillingen er således udvalgt, fordi de siger et eller andet om at have eller netop ikke have et hjem. Denne tilgang ligger i tråd med museets ambitioner om at være et sted, der bidrager til en samfundsdebat og til en kontinuerlig forhandling om, hvem vi er som mennesker.

»Vi vil gerne være en stemme i den offentlige debat, og vi vil især gerne muliggøre, at alle typer mennesker får en stemme ved at gå ind og opleve, tænke og føle den kunst, vi udstiller,« fortæller Erlend Høyersten.

Vandring efter hjem

Det er muligt, at udstillingens overordnede tema er hjem, men det fragmentariske og udskiftelige går igen. I Marianne Heskes værk “Prosjekt Gjerdeløa” er en fjeldhytte pillet fra hinanden og sat op på et museum. Igen og igen er denne handling sket, så selv den solide fjeldhytte synes rodløs.

Noelia Mora Solvez’ betagende videoværk ”Birds”. Foto: Anders Sune Berg

Nationalstatens død eller måske rettere en sammensmeltning af alle planetens nationer finder sted i Gardar Eide Einarssons store bunke af flag. Aros’ klenodie over alle, den enorme, men alligevel lille dreng Boy er placeret i et rum fuldt af spejle og multiplicerer dermed både sig selv og beskuerne i det uendelige. Og i Noelia Mora Solvez’ betagende videoværk ”Birds” er menneskene ganske vist spærret inde i bur og opfører sig som fugle, men de er også fulde af krop og virkelyst.

En vandring rundt i ”Far From Home” er som at gå rundt og lede efter et hjem. Måske finder man det, måske gør man ikke, men i så fald vil der måske være noget interessant i hjemløsheden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.