Weekend

Verner Panton satte en visuel fest i gang, og hvis farver er farlige, springer Trapholt snart i luften

En retrospektiv udstilling, der veloplagt beskriver Verner Pantons designs, vil uundgåeligt blive en polykrom affære på tværs af nedskrevne regler om primære, sekundære og komplementære farver.

Røde Panton-stole ophængt i museumsgangen på Trapholt fungerer som en introduktion til udstillingen. Foto: Lars Svanholm Udstillingen bevæger sig kronologisk rundt i Pantons univers. Her er vi i 1990’erne. Foto: Stjernegaard Fotografi Udstillingsafsnittet ”Lyset og farven” er blandt andet rekonstrueret ved hjælp af spejle, der skaber et uendelighedsrum. Foto: Stjernegaard Fotografi Eksempler på den legendariske Panton-stol. Foto: Lars Svanholm I installationen her har man illuderet detaljer fra Verner Pantons hjem. Foto: Stjernegaard Fotografi Lampen ”Flower Pot” udviklet som en slags lysekrone til Varna Palæet ved Aarhus i 1971. Foto: Lars Svanholm

Polykrome designs ud fra psykedeliske skabeloner har fulgt designeren Verner Panton igennem hele karrieren, og netop dette princip var en del af et udstillingsprojekt, som Panton leverede i 1998 til Trapholt i Kolding. Desværre døde kunstneren inden åbningen, og i dag har man genskabt udstillingen med følgende tekst ved indgangen: »Man sidder bedre på en farve, man kan lide.«

Scenen er således sat til fremvisningen af en kunstner/designer, der arbejdede i forlængelse af et essentielt kapitel i dansk designhistorie, som ellers er præget af klassikere med et helt andet og diskret udtryk, end man finder hos den sprudlende Panton. Således kan man sagtens se Pantons design som et opgør – ikke blot med den danske og nordiske designtradition inden for møbelformgivning, men også med store internationale bevægelser i 1900-tallet, hvor traditionen efter Bauhaus-skolen i Tyskland og De Stijl i Holland bliver genstande for kunstneriske gennembrud...

Læs også