*

0

Ny hurtigvoksende virksomhed sælger luksustøj til børn og omsætter efter tre år for 40 mio. kr.

Det går fremragende for den unge virksomhed Luksusbaby, der for få år siden blot startede som en nebengesjæft. Virksomheden sælger mærker som Marc Jacobs og Ralph Lauren til børn og babyer, og står i år til at vækste med mere end 40 pct.

Medstifteren af Luksusbaby, Ann-Louise Christine Aasted, står selv for markedsføringen af Luksusbaby, der kun foregår via sociale medier. I øjeblikket har de tæt på 100.000 følgere fordelt på Instagram og Facebook. Foto: Tildelt af Luksusbaby

Danskerne køber dyrt ind til de mindste. Det er den unge, fremadstormende virksomhed Luksusbaby et eksempel på.

Virksomheden, der startede som en sidegesjæft, er på blot tre år vokset fra ingen til 30 ansatte og forventer i år en omsætning på mere end 40 mio. kr.

Det hele startede, da Ann-Louise Christine Aasted, der i dag er adm. direktør, gik på barsel med et sæt tvillinger og blev træt af af udvalget i kvalitetsbørnetøj på de danske webshops.

»Ideen udsprang fra mine egne interesser. Der var en masse andre babytøj-webshops, men der var altid en masse ting, som jeg ikke gad købe. Jeg har egentlig bare samlet alt det, som jeg gerne selv vil have på et sted.« siger medstifter og adm. direktør, Ann-Louise Christine Aasted.

Det blev til ideen Luksusbaby.dk, hvor det gik stærkt lige fra begyndelsen. Allerede første dag modtog den nyopstartede virksomhed 77 bestillinger. Tre år senere får virksomheden ca. 200 ordre om dagen, som de sender afsted fra deres base i Aalborg, hvor de sidste år også åbnede en butik.

Nu planlægger de også at åbne en butik i Aarhus i løbet af 2018, selvom det er webshoppen, der genererer ca. 95 pct. af omsætningen.

Jeg kan stadig blive overrasket over, at der er nogen, der vil betale 1100 kr. for et babytørklæde

Ann-Louise Christine Aasted Medstifter og adm. direktør i Luksusbaby

Bag virksomhedens medstifter og adm. direktør ligger der et budskab gemt om, at man ikke nødvendigvis behøver at gå den lige vej for at blive til noget.

»Jeg er et eksempel på at man kan blive til noget, hvis man bare brænder nok for det og har en høj nok arbejdsmoral. Jeg er sådan en type som er droppet ud af både handelsskolen og gymnasiet, fordi jeg havde for meget krudt i røven til at gøre noget færdigt. Jeg er heller ikke udlært i en butik, men jeg har arbejdet i en Levi’s forretning,« siger Ann-Louise Christine Aasted.

Luksusbabys bagland er da heller ikke præget af erhvervsuddannelser. Ved siden af jobbet som indehaver, arbejder den anden halvdel af firmaet, Morten Grabowski Kjær, som aalborgensisk urobetjent på fuldtid.

Det er lidt specielt at dem, der engang så ned på en, fordi man dengang droppede ud af gymnasiet, i dag søger arbejde ved een.

Ann-Louise Christine Aasted Medstifter og adm. direktør i Luksusbaby

»Det er gået enormt stærk. Vi har aldrig nogensinde fået lavet et budget. Hvis jeg føler for at købe børnehuer af uld ind for 250.000 kr., så gør jeg det. Jeg går efter min mavefornemmelse,« siger Ann-Louise Christine Aasted.

Detailhandelsekspert fra Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, ser virksomhedens fremgang som en effekt af, at danskerne er kommet ud af finanskrisen.

»Vi ser, at danskerne er kommet mentalt ud af finanskrisen. Vi begynder at skrue op for forbruget og køber flere luksusvarer. Der er en klar tendens til at man ikke bare forkæler, men også iscenesætter sig selv mere,« siger Dorte Wimmer.

De to indehavere  blev da også hurtigt klar over, at de udfyldte et hul i markedet. Men den store interesse, og hvor stærkt det gik, kom alligevel bag på dem.

De har indtil videre måtte udvide lagerpladsen tre gange og planlægger i øjeblikket at udvide til et lager på 5000 kvm. med plads til deres beholdning af tøj i alderen 0-16 år til en samlet værdi, der nu har rundet omkring 8 mio. kr.

Man bruger i højere grad børn til at afspejle sig selv. Især dyre mærker har fået et comeback, men også genbrug i den anden ende.

Dorte Wimmer Detailhandelsekspert fra Retail Institute Scandinavia

Luksusbabys salg til udlandet er desuden fordoblet siden sidste år med langvejsbestillinger fra Japan, Hong Kong og Sydkorea samt resten af Europa. Det skyldes ifølge Aalborg-parret, blandt andet deres markedsføringsstrategi, der udelukkende foregår via de sociale medier Facebook og Instagram.

»Jeg brugte slet ikke Instagram privat, men nogen sagde, at jeg skulle med på det, da jeg oprettede virksomheden. Så jeg ringede til en veninde, der satte mig ind i, hvad et hashtag var. Nu har vi 50.000 følgere på både Instagram og Facebook. Der er en kæmpe mulighed, for at nå ud over Danmark, « siger siger Ann-Louise Christine Aasted.

Luksusbaby har indtil videre sagt nej til flere tilbud om kapitalindsprøjtning fra investorer, siden de for et halvt år siden blev et aktieselskab.

''Vores største problem er, at vi vækster for hurtigt. Vi vil ikke vokse i et tempo, hvor vi ikke kan følge med,« siger den anden medstifter, Morten Grabowski Kjær.

Læs også