Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Nogle chefer fortjener ikke at være chefer

Mange ledere hænger desværre stadig fast i et verdenssyn, hvor virksomhedens og deres egne resultater kommer før alt andet. De ledere kan gøre stor skade på bl.a. medarbejdere og kunder i jagten på personlig vinding og højere aktiekurser.

Alexander Kjerulf er ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”.

Hvad er en leders mest grundlæggende formål? Hvad skal vi helt fundamentalt set måle god ledelse på? Er det bundlinjen? Er det aktiekursen? Er det gennemførelse af strategier og planer?

Her i min allersidste klumme i Jyllands-Posten vil jeg prøve at koge ledelse ind til dets mest grundlæggende princip: Det handler om glæde.

Da jeg skrev min nyeste bog, ”Leading With Happiness”, interviewede jeg Bob Chapman, som er adm. direktør for Barry-Wehmiller, et amerikansk industrifirma med hovedsæde i St. Louis og næsten 12.000 medarbejdere over hele verden. Han sagde:

»Barry-Wehmillers primære formål er krystalklart: Firmaet findes, så vores medarbejdere kan have meningsfulde liv. Vi gør alt, hvad vi kan, for at skabe et miljø hvor folk kan realisere deres potentiale, bruge og udvikle deres talenter og føle ægte stolthed over deres indsats. Med andre ord findes Barry-Wehmiller for at skabe bedre liv.«

I chapmans optik handler god ledelse med andre ord ikke om dig som leder eller om virksomhedens mål og resultater, men om at skabe en bedre verden. Det ligger i selve det at lede, at man udøver en påvirkning på andre mennesker. Det indebærer et etisk ansvar for, at den påvirkning samlet set er positiv, og gode ledere kan kendes på en ting: De leder på en måde, som samlet set gør livet bedre for alle dem, som deres ledelse påvirker – herunder medarbejderne, kunderne, den bredere omverden og ikke mindst lederen selv.

Hvis du ikke kan finde ud af at lede på en måde, som skaber glæde for dig selv, dine medarbejdere, dine kunder og den bredere omverden, så fortjener du ikke at være leder.

Alexander Kjerulf, , ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”

Mange ledere hænger desværre stadig fast i et verdenssyn, hvor organisationens og deres egne resultater kommer før alt andet, og de ledere kan ende med at gøre stor skade på medarbejdere, kunder, miljøet og samfundet i deres jagt på personlig vinding og højere aktiekurser. Andre ledere er mere pragmatiske og har bare aldrig rigtig taget et aktivt ansvar for den måde, deres ledelse påvirker andre.

I mit arbejde med bogen fandt jeg heldigvis utallige eksempler på ledere, som har skabt fantastiske resultater, samtidig med at de skabte glæde for sig selv og andre.

Benjamin Zander er dirigent og musikalsk chef for Boston Philharmonic Orchestra. Mange dirigenter styrer deres orkester med hård hånd, men Zander har for længst indset, at glade musikere spiller bedre musik. Han siger, at »det der skaber en effektiv forretning, er det samme, som det der skaber et effektivt orkester: Mennesker som har lyst til at være der, som giver alt, hvad de har, som har det fantastisk, mens de gør det, hvis øjne skinner, og som giver energi til alle omkring dem.«

Han måler helt enkelt sin succes som leder på, hvor mange ”skinnende øjne” han har omkring sig.

I Boston Philharmonic Orchestra dirigerer Benjamin Zander ud fra devisen om, at glade musikere spiller bedre musik. Foto: Osamu Honda

Jeg talte med David Marquet, en atomubådskaptajn i den amerikanske flåde, som transformede sin ubåd, ”The USS Santa Fe”, fra at være den dårligste til at være den bedste i flåden ved at fokusere på sømændenes glæde og mening i arbejdet. Herhjemme har vi Thyra Frank som et lysende eksempel på, hvordan et konstant fokus på beboernes, de pårørendes og medarbejdernes glæde skabte et fantastisk plejehjem. Den type god ledelse jeg beskriver, kan findes i alle brancher og i alle ledelseslag.

Så hvis du ikke kan finde ud af at lede på en måde, som skaber glæde for dig selv, dine medarbejdere, dine kunder og den bredere omverden, så fortjener du ikke at være leder. Den type leder vil altid kun kunne skabe deres resultater på bekostning af andre mennesker, og jeg har aldrig forstået, hvordan de kan se sig selv i øjnene.

Hvis du omvendt kan lede på en måde, som maksimerer glæden for dig selv og andre, så vil du ikke alene skabe bedre resultater på længere sigt, du vil også – måske vigtigst af alt – kunne føle den dybe glæde og tilfredshed, der kommer af at vide, at din ledelse gør livet bedre for andre mennesker.

Og prøv her til sidst at forestille dig, hvad det ville betyde, hvis de fleste virksomhedsledere tænkte lige sådan, og var drevet af at glæde andre, frem for at maksimere bundlinjen. Det ville gøre forretningslivet til en sand magtfaktor i forhold til at skabe en bedre verden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.