Serier

Tænk som en tumpe. Her får du opskriften

Forstår du business? Eller er du en tumpe? Test dig selv og familien på turen til julefrokosten 2. juledag.

El-kongens fald

Så blev det 2.juledag, og mange skal ud at køre langt for at spise andre menneskers karrysild. Derfor kommer her en lille quiz, man kan hygge sig med på bilturen. Lad os kalde det businessversionen af 'Gæt et dyr'.

Vi begynder med en test, så alle er med på reglerne.

Hvilket af følgende dyr passer ikke ind i sammenhængen: 1. Hest. 2. Kamel. 3. Røget ål.

Det rigtige svar er naturligvis 2: Kamel. På Hjallerup Marked var der i år ikke nogen kamel til salg, mens der var en overflod af heste og ål. Sådan er det.

Hører jeg protester fra bagsædet?

Jamen, så har du ikke forstået reglerne. I businessversionen af 'Gæt et dyr' kan et lidt mærkeligt svar godt være det rigtige svar. Sådan er business. Nogle gange vil du tænke, at det såkaldt rigtige svar virker langt ude. Men så det fordi, at du ikke forstår business. Lad os tage et eksempel:

En koncernpersonalechef i en stor nordisk bank bliver i et interview bedt om at nævne tre ledere, hun ser som inspirationskilder. Nu skal du vælge. Hvilke tre ledere nævner den øverste ansvarlige for den meget store banks personalepolitik som sine inspirationskilder?

A: En verdensberømt psykolog. En verdensberømt politiker og åndelig leder. En verdensberømt diktator, der slog seks millioner jøder ihjel, inden han skød sig selv og sin schäferhund.

B. Tre andre personer

Det korrekte svar er A. Det var psykologen, den åndelige leder og diktatoren med schäferhunden, som koncernpersonalchefen fremhævede. Sådan er det. Da nogle erhvervsmedier straks derefter ville spørge hende, hvor diktatoren kom ind i billedet, var hun taget på ferie. Desværre. Nogen ville for eksempel gerne have svar på, hvordan man overhovedet kan tænke på en mand, der har hovedet fyldt med paranoia og sære raceteorier, som leder? Og her er vi inde ved noget centralt: De forstår ikke business. Banken kunne fuldt ud forklare, hvad koncernpersonalechefen mente. Forstår man bare den mindste smule business, ved man, at diktatoren med schäferen og det mærkelige overskæg giver god mening i sammenhængen. På en måde.

Problemet er, at mange af os tænker som tumper. Vi forstår ikke business. Lad os tage endnu et eksempel og gå til runde to i 'Gæt et dyr'. Denne gang skal vi til Kolding - nærmere bestemt energiselskabet Ewii.

Frem til 13.juni 2017 havde Ewii en direktør med fart på. Hen over sin 12 år lange karriere som leder af energiselskabet investerer Ewii penge i alt fra elscootere til telemedicin. Med tab på et trecifret millionbeløb.

Direktøren bliver også kendt for sine rejsevaner. For eksempel betaler de sportsklubber, som Ewiii er sponsor for, for luksuriøse ture til udlandet for direktøren og hans hustru. Og på toppen har han sammen med sine sønner etableret et investeringsselskab, der har Ewii-leverandører som nogle af sine største investorer. Nogen vil sige det sådan, at direktøren regerer over et kongerige, hvor en hel masse penge er filtret sammen. Ewiis kunder er i øvrigt de mindst tilfredse el-kunder i Danmark ifølge en aktuel undersøgelse.

Runde to:

Hvad sagde direktøren, da han for nøjagtig 14 dage siden kiggede tilbage på de dramatiske døgn op til 13.juni, hvor dokumenter om milliontab, sponsorture og private investeringer væltede ud af skuffer og skabe i Ewii?

A:»Jeg synes, at det var en lidt trist afslutning på min tid i Ewii. Men det er nu engang bestyrelsen, der bestemmer, om en ledelse skal fortsætte. Det er et grundvilkår, som alle topledere er underlagt, og mere dramatisk ser jeg egentlig ikke min fratrædelse«.

B: »Alt det, der er skrevet om mig, er forkert. Det er falsk og fordrejet og har ikke været rigtigt. Jeg er godt tilfreds med, at min rene samvittighed fortsat er der, og sådan er det. Så skal jeg bare videre, og Ewii skal videre«.

Det rigtige svar er – B. Direktøren var ren. Hetz, rygter og fordrejninger skubbede en uskyldig mand ud over kanten. To dage før det møde, hvor bestyrelsen beslutter sig for at afskedige ham, er han med konen på tur til Kina. Betalt af fodboldklubben OB. Som Ewii er sponsor for. Men os, der ikke forstår business, misforstår tingene. Vi har ikke forstand til at se, at den rigtige prioritering er at tage til Kina med konen under armen, mens nogen i Ewii-bestyrelsen sidder hjemme i Kolding og fodrer medierne med ens rejsebilag og andre fuldkommen fordrejede dokumenter.

Kan du se? Vi tænker som tumper. Forstår ikke business. Fortsat god gætteleg. Og god jul. Og velbekomme, når I når frem til karrysildene. 

Læs også
Top job