Debat

Topchefernes nye hotte ledelsesredskab er ikke, hvad man skulle tro

Da jeg startede som iværksætter drak vi kaffe, Red Bull og spiste pizza for at arbejde hele natten. I dag tager vi vores søvn alvorligt. Vi motionerer. Og vi mediterer.

Jeg kunne mærke med det samme, at det virkede. At den ro, jeg følte, ville bringe godt med sig, hvis jeg kunne tage den med ind på arbejdspladsen.

Jeg har 60 ansatte, og som de fleste andre ledere arbejder jeg konstant for at dygtiggøre mig. Jeg har prøvet stort set alle ledelsesuddannelser efterhånden: Fra forhandlingsteknik, personlighedsprofilering, gruppedynamik, coaching, projektmetode, you name it. Men noget af det, der virkede bedst, kom fra en uventet front. Det var nemlig meditation.

Gennem mit arbejde har jeg fornøjelsen af at omgås nogle af landets dygtigste high performance-mennesker: topledere, succesfulde iværksættere, danskere på store internationale poster og en elitesportsudøver en gang imellem. Blandt dem er trenden klar. Meditation er i løbet af det seneste par år blevet det redskab, som flest bruger til at øge deres performance.

Stort set alle bruger det for at kunne at være rigtigt til stede. Til tider bruges meditation til at øge performance. Andre gang for at være rolig og lyttende og derved en bedre chef, forældre eller partner.

I toppen af startupverdenen er der en generel bølge i disse år om at gå igennem kroppen for at få mere ud af sin hjerne. Da jeg startede som iværksætter drak vi kaffe, Red Bull og spiste pizza for at arbejde hele natten. I dag er folks holdning holistisk. Vi tager vores søvn alvorligt. Vi motionerer. Og mange er skiftet til at være helt eller delvist vegetar.

Da jeg tilføjede meditation til generelt at leve sundere for to år siden, var jeg skeptisk. Jeg synes det lød som noget pseudoreligiøst pladder. Man vokser ikke op i Nordjylland uden at blive udstyret med en sund skepsis. At det skulle være godt for mit arbejde at sidde med benene over kors og mumle mantraer, lød bare for langt ude.

Det viste sig heldigvis hurtigt, at ingen af delene var nødvendig. Groft sagt kan man dele meditation op i to slags, den spirituelle og den rent fysiologiske, hvor den sidste passer bedst til folk som mig, hvis bullshitradar går i overdrive, når der bliver talt for længe om karmisk energi.

Rent fysiologisk er der en simpel grund til meditation virker. Når kroppen er stresset, så udskiller den adrenalin. Adrenalinen er en biologisk respons for at gøre os forsvarsparate (i tilfælde af der skulle komme en tiger), og er som sådan en god ting. Adrenalinen får blodkarrene til at trække sig sammen i hele kroppen. Det giver begrænset plads til at blodet flyder i hele kroppen.

Da jeg startede som iværksætter drak vi kaffe, Red Bull og spiste pizza for at arbejde hele natten. I dag er folks holdning holistisk. Vi tager vores søvn alvorligt. Vi motionerer. Og mange er skiftet til at være helt eller delvist vegetar.

Tine Thygesen, Group CEO for Founders House. Medlem af regeringens iværksætterpanel.

Problemet er i dag det ekstreme tempo, vi lever i. Vi er konstant bombarderet med indtryk og lyde, så kroppen er i beredskab hele tiden. Det kommer ikke kun fra det, vi kalder stress, men fra dagligdagsting som trafiksignaler, arbejdsmæssige beslutninger, en bippende telefon, en grædende treårig, høje uventede lyde og socialt stress. Du er hele tiden i alarmberedskab. Det giver sig selv, at det er usundt.

Som leder er overblikket meditationens største gevinst. Vi er som chefer ansat til at tage de rigtige beslutninger, men det er svært at have det forkromede overblik, når din krop er i alarmberedskab. Det udmønter sig i, at vi kommer til at fokusere på detaljen i stedet for det store overblik, og det afstedkommer forkerte beslutninger.

Forkerte beslutninger er dyre for virksomheden, og de er dyre for dig som chef, fordi det koster på tillidskontoen, når du skifter mening eller laver tydelige fejl. Dine ansatte skal føle, de kan stole på din dømmekraft. Derfor er det for mig en let beslutning at investere i to gange ti minutters vejrtrækning om dagen. Det er en beskeden investering som betaler sig, hvis jeg bare undgår én fejl eller en hurtig email, hvor jeg reagerer på en detalje - og ikke med overblik.

Som leder er overblikket meditationens største gevinst.

Tine Thygesen, Group CEO for Founders House. Medlem af regeringens iværksætterpanel.

Roen er den gevinst, jeg søger ved at meditere. Jeg er af natur drevet af instinkt. Jeg tager hurtige beslutninger og er tilpas med forandring. Da vi var en lille virksomhed, var det en god ting, at jeg var ekstremt åben for at ændre mening og lære hen ad vejen.

Men nu, hvor min virksomhed er blevet større, ser vi også konsekvensen. Hvor det tidligere skabte energi og medindflydelse, giver fleksibiliteten og omskifteligheden til tider indtrykket af, at vi mangler en fast kurs. Det har vi naturligvis, men jeg som chef lære at agere anderledes. Jeg skal vente med at træffe en beslutning, indtil jeg er mere sikker. Det er ikke i min natur at gå og gruble i lang tid. Derfor er det givtigt at trække mig lidt indad, og komme tættere på roen inde i mig selv.

Hvordan kan man så helt konkret komme i gang med at meditere? Jeg bruger selv en simpel applikation på min telefon som Headspace og sidder 10 minutter i en stol et sted, hvor jeg ikke bliver forstyrret. Jeg bygger det også ind i spildt transporttid, hvor jeg har downloadet en liste med meditationsmusik, til at fylde de tomme timer på fly, bil og i tog.

Hvis du stadig synes, det lyder lidt for hippieagtigt, så erstat ordet meditation med ”ordentlig vejrtrækning”. Du vil nemlig opleve samme behagelige følelse som efter en løbetur, hvor blodet bruser, og du har løbet stress ud af kroppen. Men det er hurtigere end en løbetur. Og så behøver du ikke stå på kontoret i lycrashorts.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også