Debat

Har alle ret til et fedt arbejde?

Mange danskere, som i årevis har drømt om mere frihed og fleksibilitet, springer ud som selvstændige eller tager et job i virksomheder, der tilbyder større mulighed for medindflydelse og nedsat tid.

Alle har ret til et fedt køkken, siger de i Kvik-reklamerne, og det er naturligvis noget vås. Men hvad med et fedt arbejde? Det er i hvert fald dét, mange danskere i dag ønsker. Vi oplever i disse år en mærkbar ny tendens; vi forventer ikke længere bare en god løn, vi insisterer også på arbejdsglæde.

Den tid, hvor jobsikkerhed og god løn var de vigtigste parametre, er forbi. I dag søger flere et arbejde, hvor de kan udfolde deres talenter, dygtiggøre sig og gøre en forskel. Faktisk er mange villige til at få mindre i løn i et job, hvor deres værdier stemmer overens med virksomhedens. Den amerikanske motivationsekspert, Dan Pink, har formuleret det som »mastery, autonomy og purpose«. Det vil sige, at vi vil have lov til konstant at udvikle vores evner, vi vil have indflydelse på arbejdsgange, og vi vil kunne tro på, at vi gør en forskel.

I mit job, hvor jeg bygger netværk, innovation og kontorsamarbejde, kan vi tydelig se ændringen i danskernes adfærd. Hvor vi for fem år siden udelukkende så en efterspørgsel fra iværksættere, oplever vi i dag en generel tilstrømning fra store virksomheder, små og mellemstore selskaber og erfarne erhvervsfolk. De ønsker alle at forlade det traditionelle erhvervsmiljø og få mere inspiration i dagligdagen.

Tendensen blev først anset som et ungdomsoprør, hvor den såkaldte millennial-generation, som er født mellem 1981 og 1996, søgte efter øget mening og frihed. I dag er det tydeligt, at millennials blot var katalysatorer for en bevægelse, som nu inkluderer mennesker i alle aldre, som søger et liv mere i balance med deres værdier.

Mange mennesker, som i årevis har haft drømmen om mere frihed og fleksibilitet, springer ud som selvstændige eller tager et job i virksomheder, der tilbyder større mulighed for orlov og nedsat tid. Mange vælger arbejdsgivere, der giver plads til drømmen om at skrive den bog, det yogakursus eller den rejse, som betyder noget i dagligdagen.

Fleksibilitet og personlig udvikling er de to primære drivkræfter. Selv folk i store, velbetalte stillinger siger op for at tage et job, der tilbyder mere læring og arbejde med noget, de brænder for. Jeg hører ofte i min dagligdag, når jeg møder disse mennesker, at de følte sig om en ubetydelig brik i en stor maskine. De vil ud, hvor deres indsats kan ses og mærkes. Ofte sker der, når de har købt drømmehuset og bil nummer to og finder ud af, at de mange ejendele ikke gør dem lykkelige. I stedet føler de et behov for at bruge deres tid på jorden bedre.

Jeg kan sagtens genkende situationen. Jeg startede selv min karriere i en århundrede år gammel bank, som ikke havde ændret regelsættet siden stiftelsen. Jeg var ved at blive kvalt.

Derfor ser vi i dag en kæmpe tilstrømning til startups, fordi små virksomheder ikke tynges af processer og aftrykket fra hver enkelt ansat er større. Mindre bureaukrati, mindre intern politik og stort ansvar til den enkelte tiltrækker netop den type mennesker, som bliver udmattede af forudsigelighedens hamsterhjul.

Når vi i moderne kontorfællesskaber skaber arbejdsmiljøer, som tilskynder til læring og udvikling, så handler det om mere end de fysiske rammer. Det handler om at levere skaberkraft. Skaberkraft kommer af at være omgivet af mennesker med den rigtige indstilling og viden om de emner, som er kritiske for din succes, samt frie og fleksible rammer. Den kombination optimerer skæve tanker og store ideer.

Det nytter intet at tilbyde fem kursusdage om året. Det er den daglige inspiration, der skaber resultater.

Tine Thygesen, Group CEO for The Creators Community

Langt de fleste danskere tilbringer desværre hele deres arbejdsliv i kedelige lokaler med slidte møbler og linoleumsgulve. På trods af en hungren fra ledelsen om produktivitet og innovation gør man intet for at motivere sine ansatte på det nemmeste parameter for produktivitet: De daglige omgivelser. Det svarer til at sætte et vildt dyr i bur uden hverken træer, klatremuligheder eller stimulering. Et sådant dyr vil hensygne. Og det gør mennesker også, når deres naturlige kreativitet og motivation begrænses. Forskning inden for arbejdsglæde viser os, at det vigtigste element er de mennesker, vi omgiver os med. Derfor skal sammensætningen af mennesker kurateres med samme omhyggelighed som kunstværker til en udstilling.

Sammensætningen af mennesker er noget, der undervurderes, når de kølige professionelle kompetencer bliver det altovervejende parameter for ansættelse, fyring og teamsammensætning. Men det er i det daglige, vi finder vores arbejdsglæde. Vi vil omgives af mennesker, der inspirerer os. Vi vil være del af faglige debatter på højt niveau og have tid at fordybe os. Denne grundlæggende faglige udvikling kan kun komme af at være omgivet af de rigtige mennesker dagligt. Det nytter intet at tilbyde fem kursusdage om året. Det er den daglige inspiration, der skaber resultater.

Det danske sprog er et af de eneste i verden med ordene ”arbejdsglæde” og ”skaberkraft”. Jeg vil gerne opmuntre til, at vi vender den sproglige fordel til en daglig fordel. I Danmark gik vi først med gode arbejdstider og forhold. Lad os nu gå først med daglig motivation, inspirerende omgivelser og stor arbejdsglæde.

BRANCHENYT
Læs også