Debat
0

Københavns milliarddyre makværk koster forbrugerne kassen

Elendig offentlig økonomistyring på det skandaleramte forbrændingsanlæg, Amager Bakke, ser ud til at sende en ekstra millionregning videre til tusindvis af storkøbenhavnske familier

Du burde prøve det. Det er nærmest en spirituel oplevelse.

Hvis du bruger et par sekunder af din travle hverdag på at kigge op på det skandaleramte forbrændingsanlæg, Amager Bakke, vil du blive mindet om, hvor dårlige beslutninger vores lokalpolitikere nemt tager for vores surt opsparede skattepenge, hvis vi som borgere ikke holder dem i ørerne.

Designet af den 43-årige stjernearkitekt, Bjarke Ingels, troner den 90 meter høje skibakke med tre pister og indbygget klatrevæg sig over de københavnske tage som et symbol på dårlig offentlig økonomistyring og provinsielle stormagtsdrømme.

Over fire milliarder kroner har byggeriet kostet indtil videre. Første spadestik blev taget i 2013 og allerede i 2016 begyndte korthuset at vakle. Her kom det frem, at det kommunale selskab bag anlægget, Amager Ressourcecenter (ARC), stod med et budgethul på 1,9 mia. kr. over de kommende år. Og den økonomiske redningsplan, som politikerne desperat strikkede sammen, er nu kuldsejlet.

Skandalen om Amager Bakke kan koges ned til én ting: Man byggede alt, alt for stort. Økonomien i forbrændingsanlægget, der ejes af fem storkøbenhavnske kommuner, afhænger af, at kapaciteten udnyttes fuldt ud. Men der er for lidt lokalt affald til at fylde de sulte fjernvarmeovne. Derfor falder de økonomiske forudsætninger for milliardbyggeriet sammen som en souffle, og underskuddet vokser.

Politikerne var skam advaret. I 2012 advarede en af landets førende eksperter på området, professor Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet, både ARC-ledelsen og politikerne mod at bygge for stort. Men politikerne fejede advarslen af bordet, fordi man ønskede det ambitiøse Ingels-projekt med skibakke på taget. Byrødderne og ARC-ledelsen virkede nærmest »faktaresistente«, sagde Vad Mathiesen senere.

Den oprindelige redningsplan handlede bl.a. om at fusionere ARC med andre forbrændingsselskaber og importere tonsvis af affald fra Storbritannien. Men fusionsdrømmen brast, og EU blokerer for at øge affaldsimporten. Unionen er - helt berettiget - bekymret for, at man spænder ben for den grønne omstilling ved at dumpe prisen på skraldeeksport.

Den løsning, som et rødt flertal på Københavns Rådhus har strikket sammen, er lige dele Olsen Banden og Ebberød Bank. Man vil bl.a. rulle en succesfuld udlicitering af skraldeafhentningen tilbage for at øge omsætningen og lappe budgethullet. Det vil sige, at Amager Ressourcecenter, der har kørt sin egen økonomi i sænk, nu overdrages mere forretning, når man ruller en privatisering tilbage, der har sparet skatteborgerne for 100 mio. kr. siden 2011. Man må knibe sig i armen.

Samtidig betyder nødplanen også, at ARC skal ud og købe omkring 100 nye skraldebiler og ansætte skraldemænd.

Amager Ressourcecenter, der har kørt sin egen økonomi i sænk, overdrages nu mere forretning, når man ruller en privatisering tilbage, der har sparet skatteborgerne for 100 mio. kr. siden 2011. Man må knibe sig i armen.

Magnus Barsøe, debatredaktør

Regningen for hele pakken lander med garanti hos skatteborgerne. Og i særdeleshed hos dem, der bor i Københavns Kommune, som ejer 60 pct. af ARC. De storkøbenhavnske forbrugere mærker faktisk budgethullet helt konkret. Den nye plan lægger nemlig op til, at den årlige stigning i affaldstaksterne, der oprindelig var sat til omkring fire kroner, nu nærmest fordobles til syv kroner per husstand. Tusindvis af familier skal altså betale for, at byrødder med stormagtsdrømme trodsede eksperternes advarsler og byggede et skraldeslot ved Kløvermarken.

Og bliver den økonomiske redningsplan den sidste? Er det sidste gang at skatteborgerne skal lide for lokalpolitikernes fejl? Næppe. Der er mange usikkerheder i budgettet og derfor et behov for at »følge økonomien tæt«, som konsulenthuset PwC skriver i en uafhængig gennemgang af tallene. Det er vi mange bekymrede skatteborgere, der vil.

Magnus Barsøe er debatredaktør. Følg ham på @MagnusBarsoe eller skriv på magnus.barsoe@finans.dk

BRANCHENYT
Læs også