Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

»Jeg bliver så glad, når nogen lykkes i livet«

Frivilligt arbejde gavner ikke kun for de mennesker eller organisationer, du giver en hånd. Det gavner også dit eget selvværd, sociale liv og din karriere.

»Jeg bliver så glad, når nogen lykkes i livet«. Citatet er taget fra en god kollega, der arbejder som frivillig. Og siger med slående enkelhed, hvorfor hun er frivillig, og hvorfor det at hjælpe andre er værdifuldt. Ikke blot for dem, du hjælper. Men også for dig selv. Der er faktisk så mange andre gevinster ved at deltage i frivilligt arbejde, at vi alle bør lette på sommerens solbriller og se, om der er nogen, vi kan gøre en forskel for.

Onsdag gik Roskilde Festival for alvor i gang. Det betyder, at langt over 100.000 mennesker samles om at høre Eminem, Bruno Mars, Nick Cave, Gorillaz og meget andet. Der er én altovervejende grund til, at det kan lade sig gøre: De tusinder af frivillige, der stiller op, arrangerer, laver mad, rydder op og piller ned. Roskilde Festival er skabt, båret og blevet en af Europas absolut største og mest anerkendte musikfestivaler på ryggen af tusinder af frivillige. Og de er ikke alene.

Tusinder og atter tusinder af danskere laver frivilligt arbejde. I idrætsforeninger, frivillige organisationer, hos ældre, udsatte, i kirker, skoler, lokale initiativer og til sommerens mange musikfestivaler landet over. Ifølge Frivilligrapport 2016-2018 arbejder næsten 40 pct. af os frivilligt. Og næsten to af tre af os har arbejdet frivilligt på et eller andet tidspunkt i vores liv.

For mit eget vedkommende er jeg frivillig i min søns cykelklub, er mentor og går jævnligt ind og hjælper, når nogen har det svært. Man skal huske, at små ting som en opmærksom tanke eller venlige ord vægter tungt for de, der savner det.