Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vi må selv tage ansvar for internettet

Vi har lagt ansvaret for internettet i hænderne på kommercielle parter. Det er naivt, skriver Tine Thygesen.

Da internettet blev opfundet, var håbet lysegrønt. Internettet skulle demokratisere og forbedre livsvilkår for mennesker. Det skulle hjælpe samfundets tabere ud af fattigdom ved at give adgang til uddannelse, give ensomme en kanal til kontakt, og lette vores hverdag så vi havde mere tid til det vigtige.

I dag er håbet mørkebrunt.

Af vores dyrebare tid, bruger vi nu en hel dag om ugen på nettet og meget social interaktion er brudt sammen fordi folk er klistret til deres skærme. Blandt bannerførerne for internets håb var de nye teknologivirksomheder som Apple, Google og Facebook. Virksomhederne blev startet af drømmende unge iværksættere, som med mantraer som Googles ’Do No Evil’ lovede, at nu skulle tingene være anderledes, med en ny forretningsorden hvor profit gik hånd i hånd med etik.

Men et sted imellem den idealistiske start for få årtier siden og i dag blev de store teknologivirksomheder til giganter. Facebook, Apple, Google og Amazon ejer stort set deres vertikaler, og som deres markedsandele blev større, endte de som kapitalistiske maskiner, præcis lige så grådige som de analoge giganter de erstattede.

Problemet, som internetvirksomheder står over for, er, at forretningsmodellen på nettet er i stykker. Som netvirksomhed er den underliggende metrik for succes på stort set alt ’time on site’, dvs. hvor meget tid bruger dine kunder på din side. Især er den reklamefinansierede forretningsmodel et umætteligt monster, der kræver stadigt mere af den tid, de fleste mennesker føler, de allerede har alt for lidt af.

Argumentet har altid været, at det er folks eget valg. Men i dag er teknologien så avanceret, at man må betvivle, om det stadig er et validt argument. I dag har internetbaserede produkter indbyggede mekanismer, som manipulerer langt ud over forbrugernes forståelse. Milliarder af kroner bruges på avancerede minutiøse detaljer, der spiller på eksempelvis den grundlæggende menneskelige frygt for isolation og ensomhed, hvis du ikke får svaret med det samme, eller dopamin-udløsende spil metrikker som giver din hjerne et skud lykke, præcis som gambling.

Jeg kommer selv fra teknologiverdenen, og tror på teknologi som en uundgåelig og kolossal del af vores fremtid. Når jeg sidder med min morgenkaffe på hjemmekontoret og kan høre robotstøvsugeren gøre rent nedenunder, så er jeg godt tilfreds med at være født i en teknologisk tidsalder. Så jeg er på ingen måde anti-internet. Men jeg mener, at al forretning skal udføres med integritet, og at det er på tide, at internettets virksomheder tager sin del af ansvaret på sig.

Indflydelse må nødvendigvis afstedkomme ansvar. Det etiske spørgsmål om internettet kan sammenlignes med miljøet, hvor vi naturligvis skal bruge naturlige ressourcer, men må skelne mellem rovdrift og bæredygtig udnyttelse. På nettet må vi skelne mellem den der bruges konstruktiv og livsforbedrende, og tid der har uacceptable menneskelige og sociale konsekvenser. Der er mange som må træde frem og tage medansvar.

Bl.a. har vi et børsmarked, som mest har øje for den sidste kvartalsrapport og reagerer voldsomt på stemninger, et velkendt problem som favoriserer hurtige resultater og kort sigte. På den måde ligger en del af medansvaret hos enhver aktieinvestor. På det kommenterede Teslas stifter Elon Musk i denne uge, at det ville være mere langsigtet for Tesla ikke at være børsnoteret. Derudover er de lovgivende organer håbløst bagefter. De banale spørgsmål ved Mark Zuckerbergs afhøring i det amerikanske senat i April var et tåkrummende eksempel på, hvordan ledende politikere - internettets indflydelse taget i betragtning - har forsømt at sætte sig ordentlig ind i hvordan denne del af samfundet, som de skal regulere, fungerer. Men hvad er alternativet?

Et sundere internet kræver en ændret holdning på alle sider af bordet, både hos virksomhederne, lovgiverne og hos os forbrugere. Der er behov for nye virksomheder, som er ledet af mennesker med en stærkere etik. Og der er behov for, at vi som forbrugere tager ansvar for ikke at blive manipuleret.

Vi må erkende, at hvis vi ikke vil have et internet, hvor vi behandles som jaget vildt, må vi indstille os på at betale for indhold. Det er naivt at tro at virksomhederne kan levere produkter og services uden betaling, og ved at nægte at betale giver vi dem kun den mulighed at finansiere sig selv gennem reklamer. Og det er et race to the bottom. Vi må have et internet og en teknologisk infrastruktur, som er bæredygtig.

Og vi er selv del af løsningen for at få den.

BRANCHENYT
Læs også