Debat
0

Debatindlæg: Sæt investering på skoleskemaet

For at udvikle en stærkere aktiekultur skal børn have investeringslysten ind med modermælken, og mulighederne for det er bedre end nogensinde før, skriver kommunikationsrådgiver.

Foto: Sebastian Johan Lund

Jeg er stor fortaler for, at vi i Danmark tager ved lære af den svenske aktiekultur. Det gør vi ved at bringe aktiefortællinger frem i lyset og snakke om dem over middagsbordet, som vi snakker om fodbold og vejret.

Det gælder for os voksne, men det gælder i endnu højere grad for vores børn, der er fremtidens investorer. Børn skal – tidligere end det er tilfældet i dag – lære at forstå, hvad det vil sige at eje en lille bid af en virksomhed.

I vores globale verden handler det om at lege verdens sammenhæng ind i de små. Poderne skal allerede tidligt lære, hvordan penge kan investeres og yngle til gavn for deres egen opsparing og for det samfund, de lever i.

Siden den venlige bankassistent forærede en sparebøsse til Daniel i Matador, har vi opdraget vores børn til at sætte opsparingen i banken. Fremover skal vi også hjælpe dem til at forstå glæden ved succesfulde investeringer og alvoren ved fejlslagne investeringer.

Det kan gøres ved – i mere eller mindre billedlig forstand – at sætte investering på skoleskemaet allerede i folkeskolen. Et indblik i aktieverdenen vil kickstarte en interesse, som kan vare ved resten af livet.

Mulighederne for at inddrage børnene er større end nogensinde før. I stedet for – eller som supplement til – en traditionel børneopsparing kan børns midler ved årsskiftet forvaltes gennem den såkaldte aktiesparekonto. Det er en attraktiv løsning, hvor også de yngste får del i en særlig skattefordel.

Det bør være afsæt til en ny samtale omkring middagsbordet, så børn bliver inddraget i investerings-beslutninger og på den vis lærer om samfundet og de virksomheder, der får hjulene til at dreje rundt.

I mit daglige virke hjælper jeg virksomheder med at skabe opmærksomhed om sig selv, fordi opmærksomhed skaber forandring. På samme vis drømmer jeg om, at forældre og skoler begynder at dyrke et børnevenligt narrativ om investering for at støtte op om en spændende kulturel udvikling.

Desværre er det min erfaring, at danskerne er tilbageholdende med at tale højt om deres investeringer. Det gælder også om deres børns investeringer. Fra mine kollegaer i Sverige ved jeg, at situationen er anderledes på den anden side af sundet. Som det mest naturlige i verden lærer forældre deres børn om interessante virksomheder og investering i disse.

Dermed lader de børnene udvikle en følelse af stolthed over at være medejer af en virksomhed - en stolthed som danske børn med fordel også kan udvikle. Tænk bare på hvilke historier, vi kan fortælle om  vindmølleproducenter, der sikrer grøn energi, shippingvirksomheder der fragter varer mellem kontinenter, og medicinalselskaber der hjælper syge med at blive raske. Det er meget at være stolt af.

Stolthed avler drømme, og drømme kan skabe værdi. Det er en proces, vi skal have startet. Og når det lykkes, vil der blive fortalt historier, skrevet børnebøger om investering og undervist om det i folkeskolen.

Dette er en hidtil overset komponent i udviklingen af den danske aktiekultur. På sigt kan det styrke børskulturen og de virksomheder, som henter kapital på børserne.

Af Lisbeth Wirgowitsch, Managing Partner i kommunikationshuset Kreab

BRANCHENYT
Læs også