Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

DSV skal passe på fedtspil i kamp om hollandsk rival

Kommentar: Har den danske fragtkæmpes topledelse samme tiltro til egne evner som ved købet af UTi, kan DSV nemt betale mere for Ceva og stadig skabe masser af værdi.

Tilliden til topchefen i DSV gennem de sidste 10 år, Jens Bjørn Andersen. er så stor, at han næsten kan gå på vandet. Det kan nemt lede til det største opkøb i selskabets historie, hvis overtagelsesforsøget på hollandske Ceva lykkes. Foto: Gorm Olesen Foto: Gorm Olesen

Den højt roste topledelse i DSV med Jens Bjørn Andersen i spidsen ligger ikke på den lade side. Den har knap nok fordøjet det hidtil største opkøb i fragtkoncernens historie, amerikanske UTi, før den er klar til at tage en endnu større bid. Det udsete offer er denne gang det hollandske selskab, Ceva Logistics, der netop er blevet børsnoteret i Schweiz, men har fået massive kurstæsk. Mørbankede selskaber, der trænger til en hovedrengøring for at få rettet op på en utilfredsstillende performance, er lige DSV’s kop te.

Det strategiske match er oplagt med Cevas få vejaktiviteter, en betydelig sø- og luftfragtforretning i USA og stor fremgang i Asien, hvor DSV sagtens kan blive stærkere. Det vil samtidig løfte den danske fragtkæmpes omsætning til omkring 125 mia. kr. fra de nuværende knap 80 mia. kr. og nærme sig industriens allerstørste, tyske DHL og schweiziske Kühne + Nagel. Det rummer nye stordriftsfordele og ikke mindst effektiviseringsgevinster at bringe tilkøbte virksomheder hurtigt op på DSV’s lønsomhed. ..

BRANCHENYT
Læs også