Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Detail i dødskamp: Der er meget andet at frygte end Amazon

Kommentar: Det er kun toppen af isbjerget, når Top-Toy vælter omkuld under den digitale storm i dansk detailhandel. Frygten for Amazon er undervurderet, og det samme gælder de frembrusende kinesiske internetbutikker.

Frelser eller bøddel? Det er svært at vide, om Amazon og dets storaktionær og topchef Jeff Bezos giver dødsstødet til store dele af dansk detailhandel eller løfter dem ud i verden. Mange får næppe noget valg. 
Foto: Arkiv

Ejeren af Nordens største legetøjskæde Top-Toy er gået konkurs. Julehandlen ser ud til at have været skuffende. De økonomiske konjunkturer peger igen sydover. Det er mere end udfordrende tider for dansk detailhandel. Og så har det amerikanske internet- og logistikmonster Amazon endnu ikke indledt sin nordiske offensiv endnu.

Men mens alles øjne er rettet mod den anden side af Atlanten, er en anden trussel også så småt ved at dukke op på de danske butikskæders radar: De kinesiske internetbutikker. De gør netop det, som de er bedst til. Helt i ånden fra den kinesiske krigsteoretiker fra det 6. århundrede SunTzu, er de kinesiske købmænd igen ved at bruge list til at få adgang til de attraktive europæiske markeder: De lader amerikanske Amazon være hovedfjenden og spiller selv rollen som harmløse udbydere af billige kopiprodukter. Men det vil være at undervurdere Kinas digitale ambitioner. Alibaba og amerikanske Wish, der videresælger produkter fra kinesiske producenter, er allerede at finde på listen over de mest populære netbutikker i Danmark. ..

BRANCHENYT
Læs også