Hva' så, Fætter BR – er der sjovt i Bilka?
Den lille, glade garder, der engang var en topsælger, skal nu slå på tromme i Bilka. Det er sidste udkald.
Hvem havde troet, at den fallerede garder med bjørneskindshuen, Fætter BR, skulle ende sine dage i Bilka ? Men sådan gik det. Nu skal han stå der. I et hjørne. Med sin tromme. Og synge for alle børnene: ”Ved du, hvad det bedste er – bom – bom? Legetøj fra Bilka og Føtex”. Bom.
Meddelelsen om Salling Groups køb af det varelager og det varemærke, der blev til salg, da Top-Toys gik konkurs ved juletid, tikkede ud torsdag morgen. Salling Group har planer. Supermarkedsgiganten satser på at øge salget af nonfood, og Fætter BR-brandet styrker kædens position på markedet for legetøj, hvor Lego- og Disney-varer allerede er på hylderne.
De finere detaljer i strategien holder Salling Group naturligvis for sig selv. Et bud kunne være, at koncernen vil bruge Fætter BR-brandet som handelsmærke for lavprislegetøj og – ikke mindst – forsøge at køre de tilbageværende fysiske legetøjsbutikker i Danmark ud over skrænten for at få markedet for sig selv. Børn skal simpelthen vænnes til, at legetøj er noget man køber i Bilka og Føtex. Ikke i en legetøjsbutik.
Hvis teorien holder, er søde, uskyldige Fætter BR under oplæring til bisse. Garderen skal slå tænderne ud på konkurrenterne. Nethandel presser i forvejen de tilbageværende legetøjsbutikker, og nu køber Danmarks største supermarkedskæde en hestesko til boksehandsken. Nothing personal, just business.
Er det synd? Uretfærdigt? Næ. Ikke set fra sidelinjen.
Top-Toys gik ned med flaget, fordi børnene og deres forældre vendte legetøjskæden ryggen. Nogen mener, at kæden blev kørt over af den store digitale damptromle, andre at ejeren, kapitalfonden, EQT, kørte sin milliardinvestering i sænk, fordi den aldrig forstod det marked, den havde købt sig ind i. Nu flytter resterne af eventyret ind i landets Bilka’er og Føtex’er, og så vil det vise sig, om børnene og deres forældre derefter vender ryggen til de legetøjsforretninger, der eksisterer. Eller – om de faktisk gerne vil lægge penge i butikker, hvor man må prøve legetøjet og mærke på det og lade fantasien løbe. Hvem ved ?
Det interessante bliver, om den lille, trommende garder kan bevare magien i et hjørne af Bilka. Han vil komme ind i butikken som en forslået og falleret tokkenok, hvis sidste gerning blev at tørre regningen for løn til 3000 ansatte af på Lønmodtagernes Garantifond. Flot. Fætteren formåede på ganske få år at formøble et brand, der i generationer havde kunnet sælge legetøj, så det sprøjtede, og han gik fra at være symbolet på ekspansion til offer for en udvikling, han aldrig begreb. Fætteren begyndte som en succes og endte som en fiasko.
Det bagkatalog skal Salling Group nu forvalte. Det er som at indgå ægteskab – man får hele pakken, ikke kun de dele, som fortryller, og som de fleste ville begejstres over. Man må ønske god vind med at lappe bjørneskindshuen. Den er noget medtaget af at blive strøget mod hårene, og den charmerer ikke kunderne som i gamle dage. Nu får huen en sidste chance i et hjørne af Bilka.
Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.