Erhverv

Fætter BR flytter ind i Bilka og Føtex

Salling Group arbejder på at bygge mærket Fætter BR ind i varehuse og supermarkeder for at øge salget af legetøj.

Bilka-kæden, som her i Randers, har opbygget afdelinger for salg af legetøj. Foto: Stine Rasmussen.

Salling Group med kæderne Bilka, Netto og Føtex vil bruge Fætter BR i kampen om de danske kunder i et presset marked for detailhandel og dagligvarer.

Koncernen, der er Danmarks største dagligvarekoncern med over 1.500 butikker, har torsdag morgen meddelt, at den overtager det danske varelager fra konkursboet i legetøjskoncernen Top-Toy. Med i handlen er ikke de fysiske butikker bag det kollapsede selskab, som drev kæderne Fætter BR og Toy’R’Us.

Koncernen

• Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.

• Har ca. 1.500 butikker i fire lande. Heraf godt 100 Føtex- og 19 Bilka-varehuse her i landet samt ca. 1.370 Netto-butikker i Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.

• Dertil kommer bl.a. en række onlineshops herunder Wupti - samt Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carls Jr. og Starbucks-kaffebarer.

• Adm. direktør er Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen.

Til gengæld følger rettighederne til navnet Fætter BR, som har en høj kendskabsgrad blandt danskerne, med i handlen. Og planen for Salling Group er at bruge dette aktivt i dysten om de danske forbrugere.

»I første omgang har vi fokus på varelageret fra Top-Toy, men der er bestemt muligheder i at få Fætter BR ind i både Føtex og Bilka. Det er et stærkt brand, som kan indbygges i de to kæder. Vi har allerede der stort salg af legetøj - men vil gerne styrke det yderligere rundt om i hele landet,« siger kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand, Salling Group.

Mens salget af dagligvarer er uden vækst, forsøger supermarkederne atter at skrue op for salget af såkaldt nonfood, der spænder fra køkkenudstyr til bl.a. legetøj.

Varehuse i Bilka-kæden har allerede satset på øge salget af legetøj med bl.a. afdelinger for kendte mærker - eksempelvis Lego og Walt Disney.

På spørgsmålet om, hvorvidt der bliver deciderede store afdelinger under navnet Fætter BR i både Bilka og Føtex, lyder svaret fra kommunikationsdirektøren:

»Det skal vi i gang med at kigge på. Handlen er lige faldet på plads, men vi ser muligheder, som der nu skal arbejdes videre med.«

Ud over supermarkeder og varehuse har både Føtex og Bilka også egne onlinebutikker, ligesom Salling Group rummer selskabet Wupti. Det har netop lagt en strategi om at udvide onlinesalget til også nye varekategorier. Her kan legetøj også spille en rolle.

Ifølge Salling Group har koncernen aftalt med kuratorerne i Top-Toys konkursbo, at parterne ikke vil oplyse salgsprisen for handlen om varelager og Fætter BR-rettighederne.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også