Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvordan reagerer du, hvis fyringen rammer?

De mest interessante mennesker og de dygtigste ledere har alle på et tidspunkt i deres karriere stået der på bunden og mærket svigtet, smerten og skuffelsen.

Charlotte Mandrup, ledelsesrådgiver og coach.

Med jævne mellemrum kommer ledere til mig, når de er blevet fyret. Sådan formuleres det naturligvis ikke i den halvlange pressemeddelelse, der indeholder ord som: "Ændret strategisk retning", "fælles beslutning" og andre forblommelser.  

"Jeg er blevet fyret!" Smag lige på den sætning. På den nedværdigende ydmygelse og frygt for fremtiden, der gemmer sig bag ordene. På skammen over at blive vejet og fundet for let. At blive fyret er det største professionelle nederlag du kan komme ud for - men det kan også være årsagen til din største personlige sejr.

Det er dit valg, om det skal være det ene eller det andet.

Men før du kan skabe en sejr ud af situationen, skal du vandre gennem mørket. Du skal leve med smerten og svigtet og skuffelsen. Du skal ned og bide i din egen taberprofil. Du skal vågne i koldsved og panik over hvordan du skal forsørge familien. Du skal stirre ned i afgrunden af din egen irrelevans. Du skal tvivle på alt og stole på ingen.

For hvis du ikke tager rejsen ned til det professionelle helvede, har du spildt den enestående mulighed der er for at bruge en fyring til andet og mere, end noget der blot skal glemmes og overstås. En fyring er, ganske som et nært dødsfald, en skilsmisse eller et sygt barn, en af livets helt store prøvelser. Vil du overdøve smerten, snakke udenom, lade som om du ikke er berørt eller lade situationen transformere dig? Your call.

De mest interessante mennesker, de dygtigste ledere, de mest succesfulde iværksættere har alle været der på bunden af afgrunden i svigtet, smerten og skuffelsen. Og de har rejst sig. Med ar og krøllet tøj og hår, der trænger til at blive klippet.

Men de har forstået én ting; nemlig at livet er kaotisk, at de selv er både helte og fjolser, at arbejdslivet er forbigående og overvurderet. De har indset, at mennesket, den anden, næsten, kollegaen, medarbejderne, chefen er fejlbarlig og komplekse og forunderlige. Og disse mennesker, der har taget rejsen til dybet og er vendt tilbage, ved nu, at det at vandre rankt og stærkt gennem livet ikke er den ufejlbarlige forundt. Det er kun muligt, når man har været såret og rejst sig igen.

Så når den professionelle ulykke rammer (og det gør den i enhver ambitiøs karriere) lad den da ramme dig fuldt. Brug dens kraft til at blive klogere, stærkere, mere empatisk. Eller som buddhisterne siger: Ride the tiger – don’t let it terrorize you.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.