Debat
0

Forhenværende direktør. Nuværende dyr dreng for Falck

Falck-direktør købte professionel bistand til at dænge en konkurrent til med skidt. Nu kommer regningen.

Den tidligere direktør for Falck, Allan Søgaard Larsen, ligner en mand med et problem. Hvis man hyrer et kommunikationsbureau til at køre en skjult smudskampagne mod en konkurrent, skal møgsprederiet helst holdes hemmeligt. Det er det ikke længere.

Det rent ud sagt flyder med rygende pistoler og snask fra gylletankens bund efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lettet på låget for, hvordan Falck i september 2014 besluttede at dænge det konkurrerende redningsselskab Bios til med skidt og lort.

Kommunikationsbureauet Advice bliver hovedentreprenør på møgsprederiet, sekunderet af den selvstændige konsulent Palle Smed og den nytilkomne Falck-chef Peter Goll. På skrift afrapporterer Advice løbende til sin kunde, hvordan det går med at nedbryde konkurrentens troværdighed. Der er gang i både det ene og det andet, og Falck-direktøren bliver orienteret om fremdriften. Blandt andet ligger detaljer om Bios-direktørens forkærlighed for dyre biler klar til at blive plantet, så de kan skabe et billede af en grisk og uempatisk ledelse. Der samles sammen til et karaktermord.

Problemet for Allan Søgaard Larsen er i det øverste lag, at negative campaigning bare ikke ser kønt ud. Falck-direktøren giver den på de ydre linjer som uniformeret hædersmand. På de indre linjer har han et hold kommunikationsrådgivere i gang med at svine Falcks eneste konkurrent i Danmark ud af markedet. De eksterne rådgivere er hyret til at fodre journalister og politikere med oplysninger, som skaber mistillid til, at Bios kan løfte den redningsopgave, som selskabet lige har vundet foran Falck i Region Sydjylland. Og til en betydeligt lavere pris end Falcks bud.

I andet lag er Allan Søgaard Larsens problem, at kampagnen mod Bios har et katastrofalt svagt punkt: Den er sat på skrift. Da Konkurrencerådet ransager Falck, finder de derfor den ene rygende pistol efter den anden. Alt er nydeligt dokumenteret – fra Advices operationelle planer med udvalgte medier og regionspolitikere til det overordnede mål med kampagnen: At indhylle Bios’ overtagelse af ambulancekørslen i Region Sydjylland i kaos.

Set fra sidelinjen er det besynderligt, at Advice og Falck sætter de planlagte benspænd og svinestreger på skrift. Regel nummer 1 i den slags opgaver er sædvanligvis, at alt kontroversielt afhandles mundtligt, så intet kan spores eller dokumenteres. Reglen om mundtlighed beskytter både kunde og leverandør, hvis noget bliver lækket.

I tredje lag rejser sagen tvivl om Allan Søgaard Larsens dømmekraft.

Hvis man nikker til en plan, der har til formål at sabotere en nytilkommen konkurrents mulighed for at løse sin opgave, skal der være 100 pct. styr på tingene. Ingenting må slippe ud, og ingen må ane sabotagen. Men sådan er det ikke. Allerede før Bios går konkurs og smider tøjlerne i sommeren 2016, begynder rygterne at løbe om urent trav. Om reddere i Region Sydjylland der får tilbudt meget fordelagtige ansættelsesvilkår af Falck for at droppe Bios og tage arbejde andre steder i Danmark. Om gigantiske forskelle mellem Falcks priser på ambulancekørsel og andre operatørers. Hvad der er rygter og sandhed, er svært at sige, men Falcks omdømme er bestemt ikke pletfrit.

Her gambler Allan Søgaard Larsen med sin virksomheds troværdighed. Og taber.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver.

Derfor er det et kæmpesats af Allan Søgaard Larsen at sætte undergravningskampagnen mod Bios i gang. Hvis hemmeligheden slipper ud, ligner Falck en monopolvirksomhed, der med alle midler bekæmper konkurrence og gennemsigtighed på markedet for ambulancekørsel. Her gambler Allan Søgaard Larsen med sin virksomheds troværdighed. Og taber. Han leverer samtidig en foræring til politikere, der hellere ser offentlige end private aktører stå for ambulancekørsel.

Nu er den nye topledelse i Falck sat til at feje op. Jakob Riis har offentligt undskyldt Falcks smudskampagne mod Bios. Den hollandske redningsoperatør har varslet et sagsanlæg mod Falck, og Konkurrencestyrelsen har varslet en bøde. Jakob Riis har erklæret, at han i stedet for tage en kamp med konkurrencemyndighederne om sagen vil bruge kræfterne på at komme fremad og styrke Falck.

Det lyder ikke bare som et klogt valg. Det lyder som det eneste valg, topchefen har i situationen. Hans forgænger blev Falck en dyr dreng.

BRANCHENYT
Læs også