Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvad er din største strategiske udfordring i 2019?

Udvikling og implementering af digitale tiltag. Det være det vigtigste strategiske mål for næsten enhver virksomhedsleder i år.

Mikael Vest, forfatter og ledelsesrådgiver.

Er dialogen ved at gå i stå, eller ønsker du noget at tale om, når du mødes i et af dine erhvervsrelaterede netværk? Så skal du tage og spørge din sidemand: ”Hvad er din største strategiske udfordring?”

Det er helt bevidst, at spørgsmålet er nævnt som ental. For det kræver et meget præcist svar. Og så er dialogen ligesom i gang. Det interessante er, at svaret nok ikke kommer så hurtigt, hvis det overhovedet kommer. For i bund og grund kan det være svært at svare på. Det kræver jo blandt andet, at virksomhedslederen har et strategisk udsyn, og når vi har det, at vi så også samtidig er i stand til at prioritere dét vigtigste fokuspunkt, hvilket ofte er nemmere sagt end gjort.

Forleden fik jeg spørgsmålet: Hvad synes jeg, er den vigtigste strategiske udfordring for virksomhedslederen i 2019? Altså hvad bør gennemsnittet af erhvervsledere svare til det spørgsmål, som jeg indledte med. Det blev til et lidt langt svar (læs: upræcist). Jeg fik fremstammet at fokus skal være på at internationalisere, fokusere og nedbringe kompleksiteten samt have et stramt fokus på 'gaven' til kunden.

Nu har jeg i mellemtiden haft lidt tid til at reflektere og fundet frem til et mere præcist svar.

Svaret bør være, at den største udfordring er, hvordan virksomheden i løbet af 2019 tager et kvantespring ind i den 4. industrielle revolution – eller på nudansk både får tænkt og implementeret markante digitale tiltag i løbet af 2019 som på den ene eller anden måde giver nogle konkurrencemæssige fordele.

Det fantastiske med digitale tiltag er oftest, at hastigheden øges, de fungerer alle døgnets 24 timer og omkostninger ved øget aktivitet er nærmest lig nul. Samtidig bliver kunderne ofte meget tilfredse og kvaliteten er ensartet og på et forbedret niveau.

Måske skød jeg for højt før, da jeg skrev, at det ligefrem skulle være et kvantespring. Men sådan kan det jo godt føles, selvom det er nogle forholdsvis enkle muligheder der sættes i spil. For eksempel at erstatte dele af marketingsfunktionen med et automatiseret mailflow til nye følgere på nyhedsmails eller erstatte dele af kundeservicen ved at bruge en chatbot til at svare på de mest gængse henvendelser fra kunderne.

Det kan jo også være at øge ledelsens beslutningskraft og kvaliteten af beslutninger ved at indsamle, analysere og lede på baggrund af data. Det kan selvfølgelig også bare være fotografen, der begynder at bruge droner, tandlægen, der selv scanner kundens mund og efterfølgende 3D-printer en ny krone eller produktionsvirksomheden, der har robotter til at flytte varer i stedet for en bemandet truck.

Spørgsmålet, som alle ledere bør tænke over, kan altså også formuleres således: ”Hvad er dit største strategiske tiltag i 2019?”

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.