Mon det virkelig var planøkonomen Morten Kabells plan?
Takeawayselskabet Wolts ansatte bruger flittigt de dyre elektriske cykler, som Københavns Kommune har smidt 20.000 kroner efter. Måske er det på tide, at vi får lidt mere fair spilleregler for alle erhvervsdrivende.
Det er komisk at se, hvordan kapitalisterne udnytter de kostbare bycykler til 20.000 kr. stykket til at transportere takeaway rundt i København. Det er nemlig præcis, hvad der er tilfældet. Madudbringningsfirmaet Wolts såkaldte ’ansatte’ i blå uniformer med kæmpemadkasser på ryggen trasker nemlig rundt i pedaler, som Københavns Kommune har betalt.
Mon det var meningen, at elcyklerne skulle bruges kommercielt? Eller var de tiltænkt turister og borgere, som ville ud i det blå? Om ikke andet kan man sige, at Enhedslistens og forhenværende borgmester Morten Kabells projekt om, at »det offentlige kan også skabe virksomheder« nu er lykkedes til fulde. I den lidt mere seriøse ende kan man konstatere, at de deleøkonomiske virksomheder er ret kreative i forhold til at sænke omkostningerne.
Udviklingen er interessant, fordi den rokker grundlæggende ved delevirksomheders præmis om at skabe ’bæredygtighed’. Hvis man bygger sin forretning op omkring huller i reglerne og udnytter andres ressourcer er man så reelt bæredygtig? Happy Helper er et andet eksempel, som er værd at dvæle ved. Her er servicefradraget med til at sænke prisen for rengøring. I takt med den udbredte brug af freelancearbejdskraft forårsager det en ringe grad af kontrol med, hvorvidt der indbetales skat.
Udlejningstjenesten Airbnb er et tredje eksempel, hvor en stor del af indtjeningen formentlig aldrig opgøres i skat. Taxitjenesten Uber er et eksempel på en virksomhed, som gik for langt – i hvert fald i Danmark.
Jeg kan lyde som en sortseer, når det gælder deleøkonomien, men jeg bakker faktisk op om den. Jeg undrer mig dog over, at politikerne ikke arbejder mere proaktivt med denne nye platforms- og deleøkonomi og aktivt tager deres del af kagen, samt åbner endnu mere op for kreativiteten, så deleøkonomien kan blomstre endnu hurtigere.
Det ville være oplagt, at dem, som arbejder for platformsvirksomheder, havde mulighed for at indberette B-indkomst på vegne af deres freelancere. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt. Det betyder jo blot, at der ikke bliver indberettet korrekt skat og at regningen, ja, den ender jo hos skatteyderne. Jeg går fuldt og helt ind for deleøkonomien, men lad os få politikerne langt mere på banen, så vi kan dele noget mere og samtidig sikre, at samfundet får sin del af kagen