Debat
0

Skal vi ikke lære unge erhvervsmæssig adfærd?

Som samfund spekulerer vi ikke mere over, at vores børn skal lære adfærden på noget så vitalt som en arbejdsplads.

Historierne om de såkaldte curlingbørn er mange gennem de senere år. Unge, der skal ud til deres første jobsamtale, hvor moderen tager med. Forældre, der ringer og klager, fordi deres lille barn ikke fik jobbet. Forældre, der ringer og skælder chefen ud, fordi junior blev irettesat, fordi han ikke magtede at møde til tiden.

De er alle eksempler på, hvordan vi fratager vores børn den første vitale succes og regel på jobmarkedet. For et arbejde er ikke noget, du får. Et arbejde er noget, du opnår. Det er noget, du gør dig fortjent til. I det øjeblik, vi fortæller vores børn og unge, at det er arbejdsgiverens skyld, at vedkommende ikke vil ansætte dig, giver vi dem angst for joblivet. For sandheden er, at du ikke passede til jobbet. Dine kvalifikationer var måske ikke gode nok.

Det samme er tilfældet, når du bliver fyret. Det er en del af gamet. Det behøves ikke at være din egen skyld, men når det sker, er det alligevel en god ide at kigge indad. Reflektere. Det kan gøre ondt, men er nødvendigt, hvis du vil videre.

Skal vi beskytte vores unge mod disse, umiddelbare modbydeligheder? Nej, selvfølgelig skal vi ikke det. For dermed går de glip af succesoplevelser, næring til selvværd, identitet og den enorme udvikling, som arbejdsmarkedet i den grad giver os. De fleste kan huske, hvor stolte de var, da de fortalte forældrene, at de fik jobbet som fejedreng, kundeservicemedarbejder eller bybud. Da chefen roste dem, da de fik mere ansvar.

En gedigen påtale kan momentært være ubehagelig, men den afspejler, at der er brug for os. At vores indsats er noget værd. Du skal møde på job, fordi vi regner med dig. Du fik jobbet, fordi du kunne noget, som de andre ikke kunne. Du har arbejdet, fordi du leverer mere end den løn, der udbetales. Det er en oplevelse, vores unge skal velsignes med.

I ordet opdragelse ligger også en vandring, en opdagelsesrejse. Når du starter med et manuelt arbejde, bliver det håndgribeligt, hvordan værdierne bliver skabt. Det skaber en grundlæggende respekt for dem.

Når vi taler om sociale normer, og hvordan vi skal blive bedre til at opdrage vores unge i disse år, bør arbejdspladser nævnes. Det er lige præcis her, at du lærer at begå dig både formelt og uformelt med andre mennesker. I stedet for al den snak om problemer med de unges adfærd, burde vi måske bare sige til dem: Få et arbejde og hold fast i det. Den daglige gang på en arbejdsplads er en uvurderlig del af al opdragelse og almen dannelse.

BRANCHENYT
Læs også