Debat
BREAKING
0

Christel Schaldemose og Dansk Erhverv: Sådan styrker vi de danske netbutikker

Forbrugerne nethandler i stigende grad fra udenlandske netbutikker. Men forbrugerbeskyttelsen er ringe og de konkurrererer på ulige vilkår med danske butikker, skriver EU-parlamentariker.

Foto: Gorm Branderup Foto: Gorm Branderup

Når vi danskere lægger varer i den elektroniske indkøbskurv, så sker det i hvert tredje tilfælde i netbutikker uden for EU. Fra vores PC eller mobiltelefon bestiller vi i stigende grad varer fra Kina og andre tredjelande. Hele verden er blevet vores nærbutik.

Det er godt, at forbrugerne har fået nye muligheder og mere at vælge imellem, men medaljen har desværre også en foruroligende bagside. En bagside, som risikerer at undergrave de rettigheder, vi gennem mange år har opbygget. Bag flere af de flotte hjemmesider med de mange gode tilbud – som oftest skrevet på dansk – gemmer der sig alt for ofte farlige produkter.

En af danskernes foretrukne udenlandske netbutikker er Wish, som bl.a. sælger bilvarmere, som fungerer med åben ild, tandblegere med ukendt kemi, anabole steroider og legetøj med løse dele, som børn kan få galt i halsen. Hvis det nu skulle vise sig, at bilen bryder i brand, emaljen på tænderne forsvinder, eller et barn er ved at blive kvalt, så fralægger Wish sig ansvaret. Forbrugerrådet og Sikkerhedsstyrelsen har begge testet flere produkter, som ikke lever op til EU’s regler for produktsikkerhed, ligesom handelsbetingelserne ikke følger EU’s forbrugerbeskyttelsesregler.

Men varerne er meget billige, bl.a. fordi der ikke betales moms af varer med en værdi under 80 kroner. Det giver et stadig større hul i statskassen og undergraver i sidste ende vores velfærdssamfund. Det udsætter danske butikker for unfair konkurrence, som koster danske arbejdspladser, for de danske virksomheder skal betale moms fra første krone og leve op til reglerne. Problemerne ses ikke kun på Wish, men også når kinesisk baserede forhandlere sælger via markedspladserne på andre platforme som Ali Express, Amazon, E-bay m.fl. Ser man forbrugernes anmeldelser, er det et gennemgående billede for dem alle, at der ikke er megen hjælp at hente, hvis er er fejl på varen.

I EU har vi netop taget de første skridt mod, at beskytte europæiske forbrugere bedre, når de køber varer fra tredjelande. Hjemmesider der markedsfører sig direkte mod det europæiske marked, enten på europæiske sprog eller ved at sende varer til de europæiske lande, skal i fremtiden have en repræsentant i Europa. På den måde kan de ikke bare fralægge sig ansvaret, som de gør i dag. Derudover har vi i Europa-Parlamentet vedtaget, at varer skal overholde EU´s regler. Også selvom det gælder små pakker til privatpersoner.

I Danmark kan der gøres meget ved at styrke kontrollen. Man kunne eksempelvis følge Sverige og fjerne momsbagatelgrænsen for varer under 80 kroner. For snyd med moms undergraver velfærdssamfundene i Europa og underminerer de forbrugerrettigheder, vi gennem mange år har opbygget. Hvis det for alvor skal lykkes at gribe effektivt ind over for det, så kræver det en indsats i EU. Det bør være en hovedprioritet for medlemmerne af det nye Europa-Parlament og den nye EU-Kommission.

Af Christel Schaldemose, MEP (S) og Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv

BRANCHENYT
Læs også