Debat

Hvorfor har vi indrettet et samfund, hvor vores små børn efterlades hos fremmede?

Løsningen på omsorgssvigt i vores daginstitutioner er ikke flere penge. Det er mindre regeltyranni og muligheden for at holde børnene hjemme.

Efter at have set de grusomme klip fra københavnske daginstitutioner på TV2 i går aftes, er jeg nødt til at spørge mig selv:

Hvorfor har vi indrettet et samfund, som tvinger os til at efterlade vores små børn hos fremmede mennesker?

Jeg ved, at venstrefløjens svar på de problemer, vi ser i de danske daginstitutioner, er, at der skal bruges flere penge og være mere kontrol med de ansatte. Men faktum er, at vi i Danmark er det land i OECD, der har de tredjehøjeste udgifter til pasning af før-skolebørn målt per barn.

Til gengæld er det kun cirka halvdelen af den tid, der bliver anvendt i daginstitutionerne, som går til børnene. Resten af tiden bruges på møder, administration etc. Vi betaler med andre ord mange flere penge, end man gør i andre lande, for at få passet vores børn af fremmede mennesker, som af politikere og DJØF’ere tvinges væk fra børnene.

Det skal stoppe.

Nye Borgerlige vil rydde ud i bureaukratiet og regeltyranniet, så mere af pædagogernes tid bliver brugt sammen med børnene. Slut med tåbelige skemaer og unødvendige dokumentationskrav.

Og så vil vi gøre det lettere at være familie med små børn. Derfor foreslår vi blandt andet, at alle danske familier skal kunne få et forhøjet beskæftigelsesfradrag i stedet for tilskud til daginstitution, hvis den ene forælder vælger at gå hjemme med små børn.

Det er tid til at give de danske familier friheden tilbage.

BRANCHENYT
Læs også