Debat
0

Bo Nilsson, du bliver erhvervslivets svar på Rasmus Paludan

Timet og tilrettelagt? Nets-direktørens altoverdøvende bonusprogram vælter lige ind i valgkampen

Velkommen i dansk politik, Bo Nilsson.

Jeg forstår ikke din timing og dit motiv. Men der må være tænkt over tingene. Tænkt over hvordan det kan påvirke den politiske dagsorden, at du mindre end en uge før folketingsvalget 5. juni skal stå mål for et bonusprogram, der indbringer dig 1,9 milliarder kroner, hvis din virksomhed, Nets, om fire år har nået sine performancemål fuldt ud.

Jeg kender ikke noget til betalingsformidling, som din virksomhed lever af. Men jeg kender en smule til politik. Og for at starte fra toppen: Du personificerer fra i dag det tema, som er selve definitionen på politik - nemlig hvor lige eller ulige samfundets goder bør være fordelt. Du er fra i dag et ikon. Du er manden, der sprængte grænsen for, hvor stor forskel der kan være på at være højtlønnet og lavtlønnet i Danmark.

Den mand eller kvinde, der gør rent på dit kontor, får efter overenskomsten en timeløn på cirka 140 kroner. Du vil få en timeløn, der er 1000 gange større. Du vil de næste fire år få 140.000 kroner i timen. Hvis Nets altså når sine performancemål fuldt ud.

Dit bonusprogram vil overdøve alt fra nu af. Tro mig. Det er grænseoverskridende, fascinerende og provokerende. Det er beyond all limits. Det vil gøre dig til Rasmus Paludan. Erhvervslivets Rasmus Paludan. Ingen kender Rasmus Paludan for andet end hans had til muslimer. Ingen kender Bo Nilsson for andet end hans altoverdøvende, altoverskyggende, altoverskridende bonusprogram.

Ingen kender Rasmus Paludan for andet end hans had til muslimer. Ingen kender Bo Nilsson for andet end hans altoverdøvende, altoverskyggende, altoverskridende bonusprogram.

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Nu, hvor du er gået ind i politik, vil jeg komme med et fif. Vigtigst – tag rollen på dig. Tal ikke uden om. Vær afklaret. Du er nu manden, der har sprængt alle grænser for, hvad en direktør kan tjene i Danmark. Det er din identitet nu. Du er The Billion Man. Lad dig hylde af de politikere, der ser dig som symbolet på, at grænser faktisk kan rykkes i Danmark, og at en milliardformue kan skabes på få år. Hold dig fra at glatte ud, bagatellisere og tale uden om. Det vil ikke ændre noget. Du er Manden Der Sprængte Banken. Manden, Der Fik 1000 Gange Mere I Løn End Kvinden, Der Støvsugede Hans Kontor. Tag den identitet til dig. For det bliver ikke anderledes. Du er The Billion Man. Og du brager lige ind i valgkampen.

Det er en virkelig problematisk tanke – efter min opfattelse – at politikere skal sidde og sætte et loft over, hvor meget en topleder må tjene. Hvilken forstand har politikere på passende direktørlønninger? På bundlinjen: Ingen. Det er derimod naturligt, at politikere beskæftiger sig med, om en lønforskel på faktor 1000 er problemfri eller kan give udfordringer. Om sådan et samfund kan hænge sammen. Eller om det kan ende i gated communities, armerede direktionsvogne, ulighed og kidnapninger af velhaverbørn på åben gade.

Det er her, at du vælter ind i valgkampen, Bo Nilsson. Som personificeringen af en mulig samfundsudvikling. Jeg forstår ikke din timing og dit motiv. Virkelig ikke. Men nu er du her. Så velkommen i dansk politik.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også