Debat
BREAKING
0

Volvo viser vejen

Virksomheders eksistensberettigelse kan gøres større ved at bruge data og verdensmål til at understøtte deres vision

Sidste sommer så jeg i lufthavnen, at Volvo har en vision om, at ingen skal blive alvorligt kvæstet eller dø i en ny Volvo i 2020. Nu har Volvo lige overgået sig selv. Ikke i flotte statements, men i handling. I store annoncer med overskriften ”Er du MAND nok til at overleve et car crash” fortæller de, at der er flere kvinder, der bliver slået ihjel i biluheld end mænd, fordi alle crashtest er blevet testet på mandefigurer. Det er ganske tankevækkende i sig selv.

Det vilde og friske er, at Volvo nu fortæller, at de har indsamlet data gennem 40 år for at få en bedre forståelse af, hvad der sker i en kollision, så de kan gøre deres biler mere sikre år efter år. Og disse data stiller de nu til rådighed – hold nu fast – for alle deres konkurrenter.

Rent konkurrencemæssigt og strategisk er det et kækt træk. Selskabet har dermed fokus på FN’s femte verdensmål ”Ligestilling mellem kønnene” og inddrager helt konkret ligeværd i bilindustrien. Med deres vision ønsker de at forbedre sikkerheden uanset køn i alle biler og deler derfor deres sikkerhedsforskning med resten af bilindustrien.

I stedet for at holde data tæt til kroppen deler de ud af den. Det tjener et højere formål. Og det positionerer Volvo som dem, der går længst, når det gælder ligeværdig sikkerhed. En position, der altid har været en ønskeposition for Volvo, men som de er blevet udfordret på gennem årene. På én eller anden måde så gør det nye tiltag, at der igen er Volvo og alle de andre.

Som kuriosum skal det nævnes, at Volvo er ejet af den kinesiske bilfabrikant Geely. I Kina er stat og virksomheder langt med at dele data med hvem som helst. Og derfor er det måske endda naturligt at gøre som Volvo. I Europa er vores mindset databeskyttelse, og vi er jo i gang med en mission om at overbeskytte data i sådan en grad, at vi udviklingsmæssigt kan gå i stå.

Ligesom Volvo kan danske virksomheder med fordel indsamle og integrere data i deres forretningsmodel, som understøtter deres vision. Og stærkt overveje om deling af data kan føre til at positionere dem som førende inden for deres branche. Disse tiltag bør derfor ses som strategiske geværgreb i kampen om at blive morgendagens vinder.

Lige for god ordens skyld har jeg ikke nogen relationer til Volvo, ejer ikke en Volvo – og har aldrig gjort det. Men det kunne jo være.

BRANCHENYT
Læs også