Debat

Tuborg gør sig selv til en taberøl - hvorfor?

Vores erhvervsliv skal vise stolthed i stedet for at hylde middelmådigheden. I Tuborgs seneste reklame bruger man millioner af kroner på at latterliggøre sig selv.

Smagen af Tuborg er på det seneste blevet så ringe, at jeg ikke drikker den.

Årsagen er, at det hæderkronede gamle mærke nu latterliggør deres egen stolte historie. I stedet hylder man middelmådigheden, ligegyldigheden og hovmodet. På reklamespots fremtoner entusiastiske, ældre Tuborg-medarbejdere, som tager imod småfede, dovne og rapkæftede nyansatte. Her bliver billedet og historien om den tørstige mand under solen, som er en af milepælene i den danske reklamebranche og Tuborgs egen historie, nedgjort til at være »en taber, der ikke er til at slippe af med«.

Det er svært at grine af. Det er en tragisk manifestering af tidsånden, hvor vi taler til middelmådigheden og den fornedrelse, der sker i vores samfund. Vi skal nu hylde dem, der latterliggør os selv. Køber du en Tuborg, så drikker du en øl, hvor chaufføren er lasket og doven og griner af sin virksomheds traditioner og de kolleger, der vil gøre en ekstra indsats. Smerteligt er det, når man tænker på, hvordan udlandet vil opfatte den fortælling om os danskere.

Men når lysten til den selvudnævnte taberøl Tuborg er forsvundet, så er der heldigvis andre alternativer fra lande og bryggerier, hvor middelmådigheden er bandlyst, men begejstringen sprudler. Her sættes der med stolthed trumf på alt det gode, man får med sin øl. Prøv eksempelvis potente Peroni. Den italienske pilsner er brygget med omhu af en aldrende brygmester, solen skinner over de smukke gyldner kornmarker, der i lysglimt transformerer sig til den perlende bryg, som nydes, mens slipset løsnes. Omgivet af en smuk kvinde og glade venner, fordi Peroni er naturligvis lig med glæde og succes, det kan ikke være anderledes med den stolthed og dedikation, der er lagt i bryggeriets aftapning.

Vi skal i dansk erhvervsliv til at ændre vores selvopfattelse, hvis vi skal få den anerkendelse, som vi fortjener i befolkningen. Derfor skal vi ikke latterliggøre os selv eller de smukke historier, som vores stolte virksomheder er baseret på. For hvem kan tro, at det er en taber, der skaber værdien i samfundet? Nej vel. Det er vinderne, der skaber værdi. Derfor skal vores erhvervsliv fremstå som vindere både overfor os selv og omverdenen. Tuborg kunne starte med at genfortælle historien om den tørstige mand, der er symbolet på dets udmærkede øl, visualiseret i et smukt, gammel billede. Og den, der ikke kan genkende det, er for alvor en doven taber.

BRANCHENYT
Læs også