Serier

Lars Larsen viste vejen for fremtidens iværksættere

Kommentar: Der er værdifulde lektioner i Danmarks største købmands måde at opbygge en global forretning på.

Købmanden takker af
Lars Larsen er Jysk, og det vil hans død ikke lave om på. Danmarks mest berømte købmand har sat sig store fodaftryk i erhvervslivet, som fremtidens iværksættere kan lære meget af at følge. 
Foto: Ole Lind

Danmarks mest berømte og mest succesfulde købmand er her ikke mere. En uhelbredelig kræftsygdom har sat punktum for en af de mest imponerende bedrifter i dansk erhvervsliv.

Det er stort set uden sidestykke at opbygge en næsten verdensomspændende butikskæde fra ingenting på 40 år. Men Lars Larsens iværksættertrang og virkelyst lod sig ikke begrænse til kerneforretningen i Jysk-koncernen. Der var nærmest ingen grænser for købmandskabet, hvis han øjnede en god handel.

Det siger sig selv, at det er en umenneskelig stor opgave at skulle efterfølge den karismatiske og folkelige erhvervsmand. Den fremtidige styring overtages af den nærmeste familie med sønnen Jacob Brunsborg i spidsen, flankeret af en uafhængig fond, der skal kontrollere, at næste generation efterlever Jysk-stifterens ønsker.

I en tid præget af store omvæltninger i detailhandlen over hele kloden er det mere end anbefalelsesværdigt, at der er helt styr på, hvem der i sidste ende sidder med det ultimative ansvar.

De største er de stærkeste, og derfor skal Jysk altid vokse.

Søren Linding, virksomhedsredaktør

Men Lars Larsen vil ikke kun blive savnet i Jysk. Han har sat nye standarder for iværksætteres succes. Der er selvfølgelig forskel på at starte, opbygge og ekspandere sin forretning internationalt i det foregående århundrede i forhold til nutidens benhårde krav om digitale salgskanaler, skudsikker bæredygtighed og et globaliseret konkurrencebillede.

Lars Larsen viste alligevel vejen for storhed for virksomheder med et yderst begrænset hjemmemarked som det danske. Der er mindst fire pejlemærker, som danske iværksættere og erhvervsledere kan og bør navigere efter.

Tænk stort. Lars Larsen helmede aldrig fra sin kongstanke. De største er de stærkeste, og derfor skal Jysk altid vokse. Modet til at opstille vilde og ofte urealistiske mål for antallet af Jysk-butikker har aldrig fejlet, men det har givet Jysk en strategisk retning. En vision, som arbejdsomt, utrætteligt og stædigt er blevet forfulgt til hans død. Ekspansionen vil fortsætte, men det kan ske på andre måder end ved at åbne nye fysiske butikker.

Ingen har været i tvivl om, at Jysk er en dansk virksomhed.

Søren Linding, virksomhedsredaktør

Danmark er basen. Ingen har været i tvivl om, at Jysk er en dansk virksomhed. Lars Larsen forstod værdien af at være loyal over for det samfund, som en virksomhed har sine rødder i. Mens andre erhvervsledere har haft travlt med at kritisere skattetryk, rammevilkår og besnærende lovgivning, gik Jysk-ejeren den modsatte vej og lovpriste det danske erhvervsklima. Det gav ikke kun en stor folkelig accept, men det skabte også lydhøre politikere, som netop i disse år med ikke mindst store finansskandaler er en udbredt mangelvare.

Følg intuitionen. Jysk er ikke et produkt af skarpsindige konsulentrapporter, kilometerlange regneark og udførlige følsomhedsscenarier. Milliardkoncernen bygger mere end andre virksomheder på én mands mavefornemmelse for en god forretning. Intuition er isoleret set ikke i høj kurs, og det kan en professionel og uafhængig bestyrelse næppe træffe sine beslutninger efter. Men i en digital verden, der i højere og højere grad styres af algoritmer, skal der mere til for at skille sig ud.

Høje ambitioner, politisk goodwill, gammeldags mavefornemmelse og modet til at satse har været med til at bygge Lars Larsen som et uknækkeligt fyrtårn i dansk erhvervsliv.

Søren Linding, virksomhedsredaktør

Modet til at satse. Der er næsten ingen grænser for, hvad Lars Larsen har kastet sine mange milliarder efter. Der er nødvendigvis ingen rød tråd i de mange sideforretninger, som han har købt sig ind i over tid, og det er langt fra alt, der er gået særlig godt. Men med så meget andet er det svært at tjene penge på noget, som man ikke forstår. Lars Larsen har aldrig været bange for at tage en chance og efterfølgende indrømme, hvis det var en fejl.

Høje ambitioner, politisk goodwill, gammeldags mavefornemmelse og modet til at satse har været med til at bygge Lars Larsen som et uknækkeligt fyrtårn i dansk erhvervsliv. Må det lede fremtidens iværksættere mod succes.

Søren Linding er virksomhedsredaktør på Finans, fhv. erhvervsredaktør på dagbladet Børsen. Følg ham på @sorenlinding eller finans.dk/minenyheder.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også