Debat

Arbejdslyst er godt for forretningen

Arbejdslyst bør i den ideelle verden være lige så vigtigt et emne i direktionslokalet som vækst, omsætning og overskud, skriver topchef Lars Sander Matjeka fra Aller Media

Allers topchef, Lars Sander Matjeka til Finans.

Foto Charlotte de la Fuente

Før sommeren havde jeg en af den slags oplevelser, der bliver hængende i de mentale luftlag. I juni måned var jeg indbudt til ledelsesdebat i Krifas telt på Folkemødet, og her faldt talen på arbejdslyst. Ikke som i udtrykket ’god arbejdslyst’ – men som i lysten til at gå på arbejde. Det har fået mig til at tænke på det store ansvar, vi som virksomheder har for, at vores medarbejdere trives, går glade på arbejde, og oplever at være en del af et positivt fællesskab. For enhver virksomhed bør dette være en vital opgave – ja faktisk en form for moralsk pligt.

Danmark er bygget på en samfundskontrakt, der indebærer, at samfundet sørger for arbejdskraft, mens erhvervslivet til gengæld skaber produktion, eksport, indtægter til staten, gør brug af arbejdsstyrken og passer på den. Det er afgørende for landets fremtid, at vi i virksomhederne honorerer samfundskontrakten, men når op mod en femtedel af alle danskere ifølge analyser føler, at de står udenfor fællesskabet, så er der fortsat meget at handle på.

Som arbejdsgiver kan vi nemlig gøre en kæmpe forskel for danskernes trivsel, hvis vi har evnerne og samtidig prioriterer det. En sådan indsats øger også produktiviteten, arbejdsglæden og evnen til at tænke nyt. Det skaber både økonomisk bæredygtighed og menneskelig væredygtighed.

Det er alle mennesker, der kan falde uden for fællesskabet. Dig, mig, naboen, din nærmeste medarbejder. Det kan skyldes kronisk sygdom, skilsmisse, sociale begrænsninger, psykiske udfordringer, negativt arbejdsmiljø og meget andet. Der er med andre ord en kæmpe samfundsopgave i at tage hånd om og skabe inklusion i danskernes arbejdsliv.

Naturligvis er der grænser for virksomhedernes ansvar, og Danmark er også bygget op omkring individets eget initiativ. Men vi kan som virksomheder alligevel gøre meget for at sikre gode rammer for vores medarbejdere. Hvis man har evnerne, så bør man også bruge dem, og det er helt åbenlyst for enhver, at når virksomhederne tager ansvar, så er det således både til gavn for medarbejderne og for virksomhederne.

Vi danskere bruger i hverdagen næsten halvdelen af vores vågne timer på jobbet, og det er vores arbejde, vi taler om over aftensmaden, når vi kommer hjem. Har vi det ikke godt her, præger det vores liv og sætter også sit præg på virksomhedens præstation. En arbejdsplads kan derfor blive det helt afgørende fællesskab i ethvert menneskes liv, og skal vi bidrage til væksten i landet, kræver det også, at vi gør vores for at passe på arbejdsstyrken, når vi kan.

Arbejdslyst bør i den ideelle verden være lige så vigtigt et emne i direktionslokalet som vækst, omsætning og overskud. Evner forpligter, og som virksomhed har vi et moralsk ansvar for at gøre, hvad vi kan og bidrage til samfundskontrakten.

Af Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media

BRANCHENYT
Læs også