Dagens ret er innovation. Her er opskriften
Hvis du for alvor vil være en innovativ virksomhed, så handler det om at rekruttere de rigtige kokke og give dem frie tøjler i køkkenet.
Hvorfor får nogle virksomheder mere ud af deres investeringer i innovation end andre? Vi har i Accenture undersøgt dette spørgsmål blandt de 120 største virksomheder i Norden og kan nu give dig den komplette liste over ingredienser:
Hver 10. virksomhed får meget mere ud af deres investeringer i innovation end resten. Der er flere ting, der kendetegner disse virksomheder: Det er virksomheder, som ikke tror, at innovation foregår i åbenbaringer internt i virksomheden, men som i stedet tænker i netværk og inklusion. Deres tilgang til innovation er at etablere en innovationsmotor, der er drevet af data og accelereret af teknologi.
Og så er de i langt højere grad end andre virksomheder fokuseret på radikal innovation, der sigter på at løse problemer for deres kunder på helt nye måder – frem for blot at fokusere på forbedring af eksisterende produkter og services. Mantraet for dem er hyperrelevans. Det er evnen til at levere præcis det, kunden har brug for på præcis det rigtige sted og tidspunkt. Et eksempel er vinduesvirksomheden Velux. De har udviklet en løsning, der kan visualisere lysindfald i et rum og lader brugeren bevæge sig rundt i det på samme måde som i et computerspil. En hyperrelevant service, der løser et problem for kunden, er baseret på data og i øvrigt bygget på en eksisterende platform, så det ikke har væltet budgettet at skulle udvikle fra bunden.
Jeg har set en del af disse innovative virksomheder indefra, og de anvender alle de førnævnte ingredienser. Men blot at kende ingredienserne er ikke nok. En klassisk italiensk carbonara består kun af tre ingredienser, men den perfekte carbonara kræver det rigtige håndelag og evnen til at blande dem helt rigtigt. Med andre ord: Den menneskelige faktor. Alle kan få adgang til de samme teknologier. Alle har data. Den afgørende forskel er de mennesker, der skal blande ingredienserne, og hvordan de bliver sat i spil uden at blive begrænset af siloer.
Når vi ser på de 10 procent af nordiske virksomheder, der lykkes med deres innovation, så svarer 100 procent af dem, at de har formået at skabe en »flydende arbejdsstyrke«, hvor siloer er nedbrudt. Det samme gælder kun godt halvdelen af de øvrige virksomheder. Og stort set alle de succesrige virksomheder (83 procent) har held med at bringe nye talenter og kompetencer ind i deres eksisterende arbejdsstyrke – mod bare hver fjerde af de øvrige virksomheder.
Så kære leder: din opgave er at få rekrutteret de rigtige kokke, give dem frie tøjler i køkkenet, netværke dem internt og eksternt og give dem et køleskab fuld af de rette ingredienser.