Debat

Vi mangler efterspørgsel på grønne løsninger

Der er meget snak om klima og bæredygtighed, men i den grafisk branche oplever vi nærmest rystende lille efterspørgsel efter klimavenlige tryksager. Det er ærgerligt, fordi det er vi faktisk rigtig gode til i Danmark.

Alle taler om klima og miljø, og danske virksomheder står i kø for at vise deres nye, grønne profil frem for kunderne. Men mange af disse virksomheder kunne med simple beslutninger gøre langt mere. Der er desværre ofte for langt mellem de fine ord og de reelle handlinger, når der købes ind hos underleverandørerne. Den grønne omstilling er ikke slået igennem i indkøbsafdelingerne.

Det er oplevelsen i den grafiske branche, der bl.a. producerer tryksager og emballage. Den danske grafiske branche har arbejdet med cirkulær økonomi, før begrebet blev opfundet og langt størstedelen af de danske tryksager kommer fra grafiske virksomheder, der er i stand til at levere Svanemærkede produkter. Desværre er det kun et fåtal af kunderne, der ønsker at forpligte sig til denne miljømærkning af tryksager og emballage, og efterspørgslen er lav.

Miljø og klima er altså oftest slet ikke er et konkurrenceparameter for de grafiske virksomheder, fordi kunderne blot vil have de laveste priser og mulighed for at placere ordrerne i lavprislande som f.eks. Rumænien, hvor man ikke tager samme miljøhensyn. Det fører til, at en skuffende andel af de grafiske produkter ender med at have et af de officielle miljømærker, Svanen eller Blomsten, der forpligter til de strengeste miljøhensyn.

Hovedparten af landets store virksomheder producerer altså miljøvenlige produkter, som de efterfølgende markedsfører i tryksager og pakker ind i emballage produceret i lande, der ikke har samme miljøkrav. Det sker samtidig med, at særligt plastemballage er en af de store udfordringer i affaldshåndteringen.

Hovedparten af landets store virksomheder producerer altså miljøvenlige produkter, som de efterfølgende markedsfører i tryksager og pakker ind i emballage produceret i lande, der ikke har samme miljøkrav.

Der er brug for, at danske virksomheder tager ansvar – ikke bare for deres egne produkter men også for emballagen. Der skal tænkes i cirkulær økonomi hele vejen. Lige fra designfasen over materialevalg til bortskaffelse og genanvendelse. Det kræver, at der træffes en klar og tydelig beslutning på direktionsgangen i de virksomheder, der siger, at de tager miljø- og klimaansvar, og implementeringen er helt afgørende, for når indkøberne bestemmer, så vælges de billige løsninger og ikke de grønne.

Der er desværre stor forskel på virkeligheden og skåltalerne om verdensmål, når der indkøbes hos underleverandører. Det er næppe kun den grafiske branche, der oplever det.

Det er på tide, at danske virksomheder gennemfører samme grønne omstilling af deres indkøbspolitik, som de gør i deres egen produktion. Vi skal i erhvervslivet ikke være bange for at stille grønne krav til hinanden. Vi har en førerposition, som giver os et konkurrencemæssigt forspring. Og ingen kan vel efterhånden være i tvivl om, at forbrugerne er klar til at betale for hensyn til miljø og klima. Det gælder også for emballage.

BRANCHENYT
Læs også